Болжеларський, Ярослав ВолодимировичДовганюк, Степан СтепановичНабоченко, Ольга Сергіївна2016-09-232016-09-232014Болжеларський, Я. В. Визначення питомого опору руху спеціального самохідного рухомого складу експериментальним методом / Я. В. Болжеларський, С. С. Довганюк, О. С. Набоченко // Зб. наук. пр. Укр. держ. ун-ту залізн. трансп. – Харків, 2014. – Вип. 148, ч. 1. – С. 156–163.1994-7852 (print)2413-3795 (online)http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/8994Я. Болжеларський: ORCID 0000-0002-4787-1781; С. Довганюк: ORCID 0000-0003-1320-3192; О. Набоченко: ORCID 0000-0001-6048-2556UK: Розглянуто методи ексмериментального визначення опору руху рухомого складу залізниць та встановлено аналітичний вигляд залежності питомого опору руху дрезини ДГК-М1 у режимі холостого ходу від швидкості руху. Результати дослідження можуть бути використані у тягових розрахунках спеціального самохідного рухомого складу, у тому числі при виконанні судових залізнично-транспортних експертиз та проведенні службових розслідувань.RU: Рассмотрены методы экспериментального определения сопротивления движению подвижного состава железных дорог и в аналитическом виде установлена зависимость удельного сопротивления движению дрезины ДГК-М1 в режиме холостого хода от скорости движения. Результаты исследований могут быть использованы в тяговых расчетах специального самоходного подвижного состава, при выполнении судебных железнодорожно-транспортных экспертиз и проведении служебных расследований.EN: The problem of improving the traction calculations accuracy of special self-propelled rolling stock is considered in the paper. The information about rolling resistance value of self-propelled rolling stock is insufficient for braking distance calculation. Only the range of rolling resistance values is known and this is makes impossible to establish extract braking distance value. This problem is relevant to forensic railway expertise and to internal investigation of railway accidents. The methods of experimental determination of rolling resistance are considered. The rolling method with kinetic energy measurement is used. The rolling resistance of DGK-M1-type railcar is calculated. The statistical data processing is fulfilled and the analytic dependence of rolling resistance for range of speeds is established. The results of research may be used in forensic railway expertise and during internal investigation of rail accident.ukспеціальний самохідний рухомий складтягові розрахункирівняння руху поїздапитомий опір рухусудова залізнично-транспортна експертизаслужбове розслідуванняспециальный самоходный подвижной составтяговые расчетыуравнение движения поездаудельное сопротивление движениюсудебная железнодорожно-транспортная экспертизаслужебное расследованиеspecial self-propelled rolling stocktraction calculationsthe equation of motion of the trainspecific rolling resistanceforensic expertiseinternal investigationКРС (ЛФ)КВВГВизначення питомого опору руху спеціального самохідного рухомого складу експериментальним методомОпределение удельного сопротивления движению специального самоходного подовижного состава экспериментальным методомExperimental Determination of Specific Rolling Resistance of Movement of Special Self-Propelled Rolling StockArticle