Довбня, Николай ПетровичБондаренко, Леонид НиколаевичБобырь, Дмитрий ВалерьевичШевченко, Ярослав Игоревич2016-07-262016-07-262016Аналитическое определение приведенного коэффициента трения шариковых и роликовых подшипников / Н. П. Довбня, Л. Н. Бондаренко, Д. В. Бобырь, Я. И. Шевченко // Проблеми трибології . – 2016. – № 1. – С. 20–24.http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/8882Д. Бобырь: ORCID 0000-0003-1441-3861, Л. Бондаренко: ORCID 0000-0001-6602-2745, Я. Шевченко: ORCID 0000-0002-3917-3342RU: Аналитически доказано, что сопротивление качению шариков по внешней обойме почти в 1,3 раза больше, чем по наружной, а роликов в 1,2 раза. Коэффициент трения, приведенный к цапфе, полученный аналитически хорошо совпадает по величине с его значением для подшипников подвижного состава. При проектировании узлов качения локомотива необходимо отдавать предпочтение конструкции в которой вращается внутреннее кольцо подшипника.UK: Аналітично доведено, що опір коченню шариків із зовнішньої обоймі майже в 1,3 рази більше, ніж по зовнішній, а роликів в 1,2 рази. Коефіцієнт тертя, наведений до цапфи, отриманий аналітично добре збігається за величиною з його значенням для підшипників рухомого складу. При проектуванні вузлів кочення локомотива необхідно віддавати перевагу конструкції в якій обертається внутрішнє кільце підшипника.EN: Analytically proven that the rolling resistance of the balls on the outer cage almost 1.3 times more than the outer, and the rollers 1,2. The coefficient of friction, reduced to a pin obtained analytically in good agreement with its largest value for the rolling bearings. In the design of the locomotive rolling units necessary to give priority to the construction in which the bearing inner ring rotates. Analysis of the dependencies and calculations will make such conclusions and suggestions: analytically proven that the rolling resistance of the balls on the outer cage honoring times larger than the outer and fold rollers; coefficient of friction, reduced to a pin obtained analytically in good agreement with its largest value for cranes; the design of the rolling units necessary to give priority to the construction in which the bearing inner ring rotates.ruподшипниксопротивление качению шариковсопротивление качения роликовкоэффициент трения каченияпідшипникопір коченню шариківопір кочення роликівкоефіцієнт тертя коченняbearingballs rolling resistancerolling resistance rollersrolling friction coefficientКЛКПММАналитическое определение приведенного коэффициента трения шариковых и роликовых подшипниковАналітичне визначення наведеного коефіцієнта тертя шарикових та роликових підшипниківAnalytical Determination of the Reduced Coefficient of Friction Ball and Roller BearingsArticle