Vakulenko, Ihor O.2017-01-042017-01-042016Vakulenko, I. Influence of Cooling Rate on the Strength of the Rims of Railway Wheel / I. Vakulenko // Materials Science. — 2016. — Vol. 51, № 6. — P. 839—842. — DOl: 10.1007/s11003-016-9910-8.http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/9295I. Vakulenko:ORCID 0000-0002-7353-1916ENG: It is shown that the intense cooling (with rates of 2-9°C/sec) of wheel rims after their hot rolling in a rolling mill increases the yield limit and the ultimate strength of the metal. It is also established that, in the absence of supersaturation of the solid solution with carbon atoms in the course of this kind of cooling, the mechanical properties of carbon steel are determined solely by the internal stresses caused by the phase hardening of ferrite in pearlite and the state of ferrite-cementite boundaries.UKR: Виявлено, що інтенсивне охолодження зі швидкостями 2…9°С/s ободу колеса після його гарячого обтискування на прокатному стані збільшує границі текучості і міцності металу. Встановлено, що за відсутності пересичення твердого розчину атомами вуглецю під час такого охолодження механічні характеристики вуглецевої сталі визначають винятково внутрішні напруження від фазового наклепу фериту в перліті і стан меж ферит-цементит.RUS: Выявлено, что ускоренное охлаждение со скоростями 2 ... 9°С/s обода колеса после его горячего обжатия на прокатном стане сопровождается увеличением пределов текучести и прочности металла. Установлено, что при отсутствии пересыщения твердого раствора атомами углерода при таком охлаждении механические характеристики углеродистой стали определяют исключительно внутренними напряжениями от фазового наклепа феррита в перлите и состоянием границ феррит-цементит.enwheel steelcooling ratepearliteferritestrengthdislocationколісна стальшвидкість охолодженняперлітферитміцністьдислокаціяколесная стальскорость охлажденияперлитферритпрочностьдислокацияКТМInfluence of Cooling Rate on the Strength of the Rims of Railway WheelВплив швидкості охолодження на міцність ободу залізничного колесаВлияние скорости охлаждения на прочность обода железнодорожного колесаArticle