Shemaieva, Hanna V.Kostyrko, Tamara M.2023-01-162023-01-162022Shemaieva H. V., Kostyrko T. M. Formation and Use of Open Access Resources in University Libraries during the Pandemic and Martial Law in Ukraine. University Library at a New Stage of Social Communications Development. Conference Proceedings. 2022. No. 7. Р. 147–154. DOI: 10.15802/unilib/2022_270822.2707-0476 (Onlinehttp://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/16329http://unilibnsd.diit.edu.ua/http://unilibnsd.diit.edu.ua/article/view/270822H. Shemaieva: ORCID 0000-0002-1053-989X; T. Kostyrko: ORCID 0000-0002-4175-9975ENG: Objective. The research is aimed at revealing the repository as an important tool for storing and promoting open access resources and open educational resources (OER) as a component of open access resources, and the role of the library in these processes. Methods. To achieve the purpose of the research, a complex of scientific methods was applied, including analysis and synthesis, comparison, statistical method and direct study of practical experience through the analysis of library reports. Results. During the research it was summarized the information about open access resources, in particular OER; examples of the national policy of forming repositories were considered; the experience of the formation and use of institutional repositories in the technical universities of Kharkiv and Mykolaiv was studied; the foreign experience of creating and functioning of repositories of the information-library profile was considered. Conclusions. The further direction of the university library in the promotion of the OER initiative is substantiated, namely, convergence of library activities with educational activities in the aspect of creating, planning, and organizing access to open educational electronic resources.UKR: Мета дослідження. Дослідження спрямовано на розкриття репозитарію як важливого інструменту зберігання та просування ресурсів відкритого доступу й відкритих освітніх ресурсів (OER) як складової частини ресурсів відкритого доступу та ролі бібліотеки в цих процесах. Методика. Для досягнення мети дослідження було застосовано комплекс наукових методів, зокрема аналізу і синтезу, порівняння, статистичного методу та безпосереднього вивчення практичного досвіду шляхом аналізу бібліотечних звітів. Результати. В процесі дослідження було: узагальнено інформацію стосовно ресурсів відкритого доступу зокрема OER; розглянуто приклади національної політики формування репозитаріїв; вивчено досвід формування та використання інституційних репозитаріїв в технічних університетах м. Харкова та Миколаєва; розглянуто зарубіжний досвід створення та функціонування репозитаріїв інформаційно-бібліотечного профілю. Висновки. Обґрунтовано подальший напрям університетської бібліотеки в просуванні ініціативи OER, а саме: зближення бібліотечної діяльності з освітньою в аспекті створення, планування та організації доступу до відкритих освітніх електронних ресурсів.enopen access resourcesopen educational resources (OER)university librarynational repositoryinstitutional repositoryLIS repositorymartial law in Ukraineресурси відкритого доступувідкриті освітні ресурси (OER)університетська бібліотеканаціональний репозитарійінституційний репозитарійLIS репозитарійCOVID-19воєнний стан в УкраїніFormation and Use of Open Access Resources in University Libraries during the Pandemic and Martial Law in UkraineФормування та використання ресурсів відкритого доступу в університетських бібліотеках в період пандемії та воєнного стану в УкраїніArticle