Купцова, Тетяна Анатоліївна2014-03-252014-03-252012Купцова, Т. А. Статева диференціація міфологічної свідомості слов'ян : [препринт] / Т. А. Купцова // Філософія і політологія в контексті сучасної культури – 2012. – Т 2, № 4. – С. 160–165.2663-0265 (print)2663-0273 (online)http://eadnurt.diit.edu.ua:82/jspui/handle/123456789/2150https://fip.dp.ua/index.php/FIP/article/view/71/71Т. Купцова: ORCID 0000-0002-0876-0384UK: Здійснюється філософський аналіз онтологічних витоків бівалентності і дуалізму міфологічного світоуявлення слов'ян. Доводиться, що міф як знаково-символічна система світоуявлення наших пращурів, спираючись на есенціалістське розуміння людської природи, сформував матричні духовні конструкції Аніми та Анімусу, які пізніше закріпилися у формі суспільних гендерних стереотипів.RU: Осуществляется философский анализ онтологических истоков бивалентности и дуализма мифологического миропредставление славян. Доказывается, что миф как знаково-символическая система миропредставление наших предков, опираясь на эссенциалистское понимание человеческой природы, сформировал матричные духовные конструкции аниме и Анимус, которые позже закрепились в форме общественных гендерных стереотипов.EN: Philosophical analysis of ontological source of bivalence of mandkind and dualism of mythical world outlook is represented. In the article it is proved that mythical views about feminine and masculine were reflected in all sphreres of our ancestry’s existence with striking evidence. It is shown that myth as a symbolic system of world outlook is based on essentialistic understanding of human being’s nature. Thus it formed matrix spiritual constructions of Anima and Animus. The analysis given in the article proves that characteristic features of these constructions were attached in the form of social gender stereotypes in the progress of sociosexual differentiation of culture. Archetypes of feminine and masculine in the structure of mythical consciousness existed as unconscious and determined main prophenomenons of the objective reality. It is shown, that the first steps of mythical thinking of Slavonic people on the way of differentiation of masculine and feminine were notions about opposite light and dark, warms and cold, life and death. So warm, light were considered as masculine; cold, humid and dark – as feminine. In the article it is underlined that character of sex differentiation is reflected more vividly in socalled “ritual transition”, besides, in the ceremony of initiation in wedding and funeral process. The analysis given in the article proves that mythical thinking formed ideas relying on the oppositions in which one partly embodies the light, pure, true; and the other one represents the impure, dark and untrue.uk-UAміфологічна свідомістьдуалізммаскуліннефемініннекультураархетипбівалентністьмифологическое сознаниедуализммаскулинноефемининныйбивалентностьmythological consciousnessdualismmasculinefeminineculture archetypebivalentnistКІМСтатева диференціація міфологічної свідомості слов'ян (препринт)Половая дифференциация мифологического сознания славян (препринт)Article