Lingaitis, Leonas PovilasDailydka, StasysJevdomacha, GrigorijEvdomakha, Grigory V.2014-10-272014-10-272012Lingaitis, L. P. Research on selection of modes of driving heavy trains on main IXB and IXD corridors of JSC "lietuvos geležinkeliai" / L. P. Lingaitis, S. Dailydka, G. Jevdomacha // Transport Problems. — 2012. — Vol. 7, is. 4. — P. 39—47. Метадані з http://www.scopus.com/record/display.url?eid=2-s2.0-84875485398&origin=resultslist&sort=plf-f&src=s&st1=%22Research+on+selection+of+modes+of+driving+heavy+trains+on+main+IXB%22&sid=96FA293489306A40863C04A95A142B5C.euC1gMODexYlPkQec4u1Q%3a1200&sot=b&sdt=b&sl=75&s=TITLE%28%22Research+on+selection+of+modes+of+driving+heavy+trains+on+main+IXB%22%29&relpos=0&relpos=0&citeCnt=1&searchTerm=TITLE%28\%26quot%3BResearch+on+selection+of+modes+of+driving+heavy+trains+on+main+IXB\%26quot%3B%291896-0596http://transportproblems.polsl.pl/pl/Archiwum/2012/zeszyt4/2012t7z4_05.pdfhttp://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/2845Lingaitis, L. P. Research on selection of modes of driving heavy trains on main IXB and IXD corridors of JSC "lietuvos geležinkeliai" / L. P. Lingaitis, S. Dailydka, G. Jevdomacha // Transport Problems. — 2012. — Vol. 7, is. 4. — P. 39—47. Метадані з http://www.scopus.com/record/display.url?eid=2-s2.0-84875485398&origin=resultslist&sort=plf-f&src=s&st1=%22Research+on+selection+of+modes+of+driving+heavy+trains+on+main+IXB%22&sid=96FA293489306A40863C04A95A142B5C.euC1gMODexYlPkQec4u1Q%3a1200&sot=b&sdt=b&sl=75&s=TITLE%28%22Research+on+selection+of+modes+of+driving+heavy+trains+on+main+IXB%22%29&relpos=0&relpos=0&citeCnt=1&searchTerm=TITLE%28\%26quot%3BResearch+on+selection+of+modes+of+driving+heavy+trains+on+main+IXB\%26quot%3B%29EN: Abstract. Optimum haul times of running for a train schedule and mode diagrams corresponding thereto calculated using the program system passed operational check with the purpose to obtain reliable statistical estimation of their impact on reduction of the fuel consumption on haulage of trains and level of longitudinal dynamic efforts. The optimal speed of the train is chosen (defined) taking into account the given travel time and the longitudinal track profile, when the Diesel locomotive fuel consumption are minimum. Results of experimental research with long trains, weight up to 8000 tons, are presented herein. Experimental operational trips confirmed the correctness of theoretical preconditions and techniques of selection of optimum modes of driving of long trains, demonstrated potential for decrease of level of longitudinal dynamic efforts by 1.5-2 times and achievement of fuel economy on haulage up to 5-8 % when such trains move on a site with the undulating way profile.RU: Резюме. Оптимальные перегонные времена хода к графику движения и соответствующие им режимные карты, рассчитанные с помощью программного комплекса, прошли эксплуатационную проверку с целью получения достоверной статистической оценки их влияния на уменьшение расхода топлива на тягу поездов и уровень продольных динамических усилий. По заданному времени в пути, в зависимости от продольного профиля, подбирается оптимальная скорость движения поезда с наименьшим расходом топлива. Приведены результаты экспериментальных исследований с длинносоставными поездами массой до 8000 т. Опытные эксплуатационные поездки подтвердили корректность теоретических предпосылок и методики выбора оптимальных режимов вождения длинносоставных поездов, показали возможность уменьшения уровня продольных динамических усилий в 1,5–2 раза и достижения экономии топлива на тягу до 5–8 % при движении таких поездов по участку с перевалистым профилем пути.UK: Резюме. Оптимальні перегінні часи ходу до графіку руху і відповідні їм режимні карти, розраховані за допомогою програмного комплексу, пройшли експлуатаційну перевірку з метою отримання достовірної статистичної оцінки їх впливу на зменшення витрат палива на тягу поїздів і рівень поздовжніх динамічних зусиль. За завданим часом у дорозі, залежно від поздовжнього профілю, підбирається оптимальна швидкість руху поїзда з найменшою витратою палива. Наведено результати експериментальних досліджень з довгосоставними поїздами масою до 8000 т. Дослідні експлуатаційні поїздки підтвердили коректність теоретичних передумов і методики вибору оптимальних режимів водіння довгосоставних поїздів, показали можливість зменшення рівня поздовжніх динамічних зусиль в 1,5-2 рази і досягнення економії палива на тягу до 5 -8% при русі таких поїздів по ділянці з перевалістим профілем колії.enlong and heavy trainsfuel and power resourcesmode diagramshaulage modemode of coastingmode of pneumatic and rheostat brakinglongitudinal dynamic effortsScopusдлинные и тяжелые поездатопливно-энергетические ресурсыдиаграммы режимоврежим перевозкирежим накатарежим пневматического и реостатного торможенияпродольные динамические усилияскопусдовгі і важкі поїздипаливно-енергетичні ресурсидіаграми режиміврежим перевезеннярежим накатурежим пневматичного і реостатного гальмуванняпоздовжні динамічні зусилляКБМResearch on Selection of Modes of Driving Heavy Trains on Main IXB and IXD Corridors of JSC "lietuvos Geležinkeliai"Исследования по выбору режимов вождения тяжеловесных поездов на главных коридорах IXB и IXD АO «Летувос Гяляжинкяляй»Дослідження з вибору режимів водіння великовагових поїздів на головних коридорах IXB і IXD АO «Летувос Гяляжинкяляй»Article