Lapo, Piotr M.2024-01-052024-01-052023Lapo P. M. About Social Communications of Nazarbayev University Library. University Library at a New Stage of Social Communications Development. Conference Proceedings. 2023. No. 8. P. 119–125. DOI: https://doi.org/10.15802/unilib/2023_293039.2707-0476 (Online)http://unilibnsd.diit.edu.ua/article/view/293039https://crust.ust.edu.ua/handle/123456789/17976P. Lapo: ORCID 0000-0003-0444-2810ENG: Objective. The purpose of the article is a systematic analysis of social communications of Nazarbayev University Library based on an analysis of the structure of the social communication as a system and the factors determining its formation and development. Methods. For a comprehensive analysis of such a complex phenomenon of social life as social communication, its interpretations in the Western and post-Soviet traditions, as well as such a concept in sociology as social space (social field), which defines the mission of the library as an institution of society are considered. Results. It is noted that the purpose and goals of social communication of an academic library are determined by the mission of the library as an institution of society in specific social time and space, as well as the mission of the university with which the library is affiliated. Conclusions. Typically, an academic library has three main areas of social communication: 1) the university community; 2) the professional library community at the national, regional, and international levels; 3) the public community with which the library interacts to popularize reading, promote universal values and ethical standards, develop critical thinking, media and information literacy (culture).UKR: Мета. Метою статті є системний аналіз соціальних комунікацій бібліотеки Університету Назарбаєва на основі аналізу структури соціальної комунікації як системи та факторів, що визначають її формування й розвиток. Методика. Для всебічного аналізу такого складного явища суспільного життя, як соціальна комунікація, розглянуто її інтерпретації в західній та пострадянській традиціях, а також таке поняття в соціології, як соціальний простір (соціальне поле), що визначає місію бібліотеки як інституту суспільства. Результати. Зазначено, що мета і завдання соціальних комунікацій академічної бібліотеки визначаються місією бібліотеки як інституту суспільства в конкретному соціальному часі та просторі, а також місією університету, з яким бібліотека афілійована. Висновки. Зазвичай академічна бібліотека має три основні напрями соціальної комунікації: 1) університетська спільнота; 2) професійна бібліотечна спільнота на національному, регіональному та міжнародному рівнях; 3) громадськість, з якою бібліотека взаємодіє з метою популяризації читання, просування загальнолюдських цінностей та етичних норм, розвитку критичного мислення, медіа- та інформаційної грамотності (культури).enacademic librarianshiplibrarysocial communicationsocial functions of libraryhumanistic missionhistory of librarianshipакадемічне бібліотекознавствобібліотекасоціальна комунікаціясоціальні функції бібліотекигуманістична місіяісторія бібліотечної справиSOCIAL SCIENCES::Other social sciences::Library and information scienceAbout Social Communications of Nazarbayev University LibraryПро соціальні комунікації Бібліотеки Університету НазарбаєваArticlehttps://doi.org/10.15802/unilib/2023_293039