Breslavets, Oleksandr Yu.Hlavcheva, Yuliia M.2023-01-162023-01-162022Breslavets O. Yu., Hlavcheva Yu. M. Determining Implementation Approaches of Effective Digital Competencies Training. University Library at a New Stage of Social Communications Development. Conference Proceedings. 2022. No. 7. Р. 165–173. DOI: 10.15802/unilib/2022_270111.2707-0476 (Online)http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/16331http://unilibnsd.diit.edu.ua/http://unilibnsd.diit.edu.ua/article/view/270111O. Breslavets: ORCID 0000-0001-8704-0678; Yu. Hlavcheva: ORCID 0000-0001-7991-5411ENG: Objective. To analyse approaches to the organization of user training that can be applied in distance learning of digital competencies. Mastering digital competencies by users is known to be one of the important tasks not only for higher education but also for the whole society. Therefore, we consider it important not only to provide quality training, but also to encourage more users. Methods. Empirical methods are applied. The article examines the "user roadmap" - the steps from user identification of necessary competences to quality mastery of competences. At every step, the user needs help. Results. Based on the analysis done, recommendations have been developed for organizing work in university libraries in this direction. The expected result is an increase in the number of persons trained and an increase in the effectiveness of user training in digital competencies. Conclusions. We believe that in order to obtain a high-quality result, it is necessary to provide comprehensive user support. Specialists in information departments in institutions, including university libraries, have the opportunity to do this successfully due to the following advantages: the possession of relevant knowledge and its constant improvement, communication with users who are motivated for successful learning.UKR: Мета. Проаналізувати підходи до організації навчання користувачів, які можуть бути застосовані в дистанційному навчанні цифровим компетентностям. Опановування користувачами цифрових компетентностей, як відомо, є одним із важливих завдань не лише закладів вищої освіти, а й усього суспільства. Тому ми вважаємо важливим не лише якісно організувати навчання, а й сприяти залученню до навчання більшої кількості користувачів. Для цього необхідно забезпечити комплексний супровід користувача. Методика. Застосовано емпіричні методи. В статті розглядається «дорожня карта користувача» – від ідентифікації користувачем необхідних компетентностей до якісного оволодіння ними. На кожному кроці користувач потребує допомоги. Результат. На основі виконаного аналізу розроблено рекомендації для організації роботи в бібліотеках університетів у цьому напрямі. Очікуваний результат – збільшення кількості осіб, що пройшли навчання та підвищення ефективності навчання користувачів цифровим компетентностям. Висновки. Вважаємо, що для отримання якісного результату необхідно забезпечити комплексний супровід користувача. Фахівці інформаційних підрозділів установ, у тому числі бібліотек університетів, мають можливість успішно реалізувати ці рекомендації завдяки наступним перевагам: володіння актуальними знаннями та постійне їх вдосконалення, наявність комунікацій з користувачами, які мотивовані на успішне навчання.endigital competenciesdistance learningмentoraccessibilityuser roadmapцифрові компетентностідистанційне навчання«дорожня карта користувача»ментордоступністьDetermining Implementation Approaches of Effective Digital Competencies TrainingВизначення підходів до реалізації ефективного навчання цифровим компетентностямArticle