Чаркіна, Тетяна ЮріївнаГригоренко, Андрій Дмитрович2024-04-092024-04-092024Чаркіна Т. Ю., Григоренко А. Д. Трансформація структури управління пасажирським господарством залізничного транспорту: світовий досвід та його адаптація до сучасних умов в Україні. Review of Transport Economics and Management. 2023. Вип. 10 (26). С. 150–162. DOI: 10.15802/rtem2023/300532.2664-1259(Print)2664-3871(Online)https://crust.ust.edu.ua/handle/123456789/18385Т. Чаркіна: ORCID 0000-0001-6202-0910; А. Григоренко: ORCID 0000-0001-6050-4655UKR: Мета. Для посилення конкурентоспроможності залізничних пасажирських перевезень в Україні необхідно дослідити досвід структурних перетворень у пасажирських господарствах іноземних залізниць, проаналізувати поточний стан вітчизняної системи управління залізничними пасажирським перевезеннями та запропонувати ефективну організаційну структуру пасажирського комплексу АТ «Українська залізниця» у сучасних умовах. Методика. Для досягнення поставленої мети застосовані методи аналогій, моделювання, порівняльного та ретроспективного аналізу. Результати. Розглянуто світовий досвід взаємодії організаційних ланок пасажирського комплексу залізниць. Виконано аналіз та виявлено проблеми взаємодії підрозділів у наявній системі управління залізничними пасажирськими перевезеннями. Запропоновано структуру управління пасажирським господарством АТ «Українська залізниця», яка допоможе оптимізувати його роботу та сприятиме підвищенню ефективності залізничних пасажирських перевезень в Україні. Наукова новизна. Узагальнено етапи трансформації структури управління пасажирським господарством після утворення АТ «Українська залізниця». Пасажирський комплекс розглянуто як єдину систему: на підставі візуалізації розподілу роботи з поїздами різних категорій визначено проблеми розмежування зон відповідальності між підрозділами пасажирського господарства. Розроблено модель удосконаленої організаційної структури управління пасажирським господарством залізничного транспорту відповідно до сучасних умов. Практична значимість. Запропоновані заходи можуть бути застосовані АТ «Українська залізниця» для удосконалення організаційної структури пасажирського комплексу у процесі переходу до вертикально інтегрованої моделі управління компанією.ENG: Objective. To enhance the competitiveness of railway passenger transportation in Ukraine, it is necessary to explore the experience of structural transformations in passenger enterprises of foreign railways, analyze the current state of the domestic railway passenger transportation management system, and propose an effective organizational structure for the passenger complex of Ukrainian Railways PJSC in modern conditions. Methodology. To achieve the stated objective, methods of analogy, modeling, comparative, and retrospective analysis were applied. Results. The world experience of interaction between organizational units of railway passenger complexes has been considered. An analysis has been conducted, and problems in the interaction of departments in the existing railway passenger transportation management system have been identified. A management structure for the passenger complex of Ukrainian Railways PJSC has been proposed, which will help optimize its operation and contribute to the increased efficiency of railway passenger transportation in Ukraine. Scientific novelty. The stages of transformation of the management structure of the passenger complex after the formation of Ukrainian Railways PJSC have been generalized. The passenger complex is considered as a single system: based on the visualization of the distribution of work with trains of different categories, problems of delineation of responsibility zones between the departments of the passenger complex have been identified. A model of an improved organizational structure for managing the passenger complex of railway transport has been developed in accordance with modern conditions. Practical significance. The proposed measures can be applied by Ukrainian Railways PJSC to improve the organizational structure of the passenger complex in the process of transitioning to a vertically integrated management model.ukзалізничний транспортзалізничний транспортпасажирські перевезенняпасажирське господарствопасажирська компаніяорганізаційна структурамодель управлінняrailway transportpassenger transportationpassenger complexpassenger companyorganizational structuremanagement modelКЕМSOCIAL SCIENCESSOCIAL SCIENCES::Business and economicsТрансформація структури управління пасажирським господарством залізничного транспорту: світовий досвід та його адаптація до сучасних умов в УкраїніTransformation of Passenger Transport Management Structure in Railway Transport: World Experience and its Adaptation to Modern Conditions in UkraineArticle