Shvachych, Gennady G.Khokhlova, Tetiana S.Stupak, Yurii O.Moroz, BorisKabak, Leonid2022-07-222022-07-222021Shvachych G., Khokhlova T., Stupak Yu., Moroz B., Kabak L. Features of Using the Distance Learning Model. Innovative Technologies in Science and Education. European Experience : Proc. of the IV Intern. Conf. (Helsinki, December 6–8, 2021). Dnipro-Helsinki, 2021. P. 110–116.978-617-7340-18-7https://nmetau.edu.ua/file/-helsinki-2021-v_pechat.pdfhttp://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/15600G. Shvachych: ORCID 0000-0002-9439-5511; T. Khokhlova: ORCID 0000-0002-1711-0404; Yu. Stupak: ORCID 0000-0002-7199-057XENG: Purpose. To analyze models of distance learning (DL) that have been implemented in the world and have shown effectiveness in order to determine promising directions for the development of DL: testing, educational research, contextual learning, mobile learning, development of social networks, application of mobile educational games, implementation of mobile voice content with interactive assessment etc. Methodology. Literature review of open access information sources. Findings. It has been determined that special attention should be paid to the technologies of educational institutions, in which it is possible to involve highly qualified teachers in reading lectures; there is a significant saving of teachers' time; there is a possibility of increasing the amount of material presented within the budget allocated for regular classroom activities in the curriculum. Originality. It consists in a certain set of criteria, based on the analysis, which are necessary and sufficient to achieve the final goal. Practical value. The methods of selection of educational tools make it possible to increase the effectiveness of the educational process, make it attractive and exciting for students and motivate them to an active educational process always and everywhere, which allows students to receive a quality education.UKR: Мета. Проаналізувати моделі дистанційного навчання (ДН), що впроваджені в світі та показали ефективність з метою визначення перспективних напрямів розвитку ДН: тестування, освітні дослідження, контекстне навчання, мобільне навчання, розвиток соціальних мереж, додаток мобільних навчальних ігор, впровадження мобільного голосового контенту з інтерактивним оцінюванням тощо. Методика. Літературний огляд джерел інформації з відкритим доступом. Результати. Визначено, що на особливу увагу заслуговують технології ДН, в яких є можливість залучення до читання лекцій висококваліфікованих викладачів; має місце значна економія часу вчителів; є можливість збільшення обсягу матеріалу, представленого в межах бюджету, виділеного на регулярні аудиторні заходи в навчальному плані. Наукова новизна. Полягає у певному наборі критеріїв, покладених в основу аналізу, що необхідні й достатні для досягнення кінцевой мети. Практична значимість. Методи відбору інструментів ДН дозволяють підвищити ефективність навчального процесу, зробити його привабливим і захоплюючим для студентів і мотивувати їх до активного навчального процесу завжди і всюди, що дозволяє студентам отримувати якісну освіту.endistance learningzoomonline communication toolsдистанційне навчанняонлайн-інструменти спілкуванняКТТАМПКМТОМКПМ та ОТFeatures of Using the Distance Learning ModelОсобливості використання моделі дистанційного навчанняArticle