Журавлев, Антон Юрьевич2016-07-212016-07-212016Журавлев, А. Ю. Оценка асимметрии рельсовой линии информационных частот тонального спектра / А. Ю. Журавлев // Український державний університет залізничного транспорту : зб. наук. пр. УкрДУЗТ — Харків, 2016. — Вип. 159. — С. 24—32.http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/8839А. Журавлев: ORCID 0000-0001-6885-5177RU: В статье рассмотрена методика оценки асимметрии рельсовой линии, дополненной расчетами гармоник низкочастотного и тонального спектра с учетом сопротивлений рельсов и стальных рельсовых соединителей. Используемые уравнения учитывают взаимодействия трех цепей с распределенными параметрами, связанных взаимной индуктивностью: первый, второй рельс – земля и контактный провод – земля, каждая цепь имеет собственную проводимость и удельное сопротивление току с частотой рассчитываемой гармоники, цепи связаны взаимной индуктивностью и проводимостью по поверхности шпал. Оценка уровней гармоник важна для разработки защитных средств от помех в тяговой сети.UK: У статті розглянуто методику оцінки асиметрії рейкової лінії, доповненої розрахунками гармонік низькочастотного і тонального спектра з урахуванням опорів рейок і сталевих рейкових з'єднувачів. Використовувані рівняння враховують взаємодії трьох кіл з розподіленими параметрами, пов'язаних взаємною індуктивністю: перша, друга рейка – земля і контактний провід – земля, кожне коло має власну провідність і питомий опір струму з частотою гармоніки, яка розраховується, кола пов'язані взаємною індуктивністю і провідністю по поверхні шпал. Оцінка рівнів гармонік важлива для розроблення захисних засобів від перешкод у тяговій мережі.EN: In this connection the estimation of levels of harmonics is conducted in the article, in a range from low to the tonal frequencies applied in the rail chains of the systems of railway automatic and teleautomatics. Reviewed methodology of decision of the problem - evaluation of track circuit, asymmetry, supplemented with estimates of harmonic of low-frequency and tonal spectrum, taking into account the resistances of rails and steel rail connectors. Equations for rating of harmonics of current traction taking into account is the interaction of three circuits with distributed parameters associated mutual induction: the first track - ground, the second track - ground and contact wire - ground. Each chain "track - ground" has its own conductivity and resistivity current to the frequency calculated harmonics, both chains are connected by mutual inductance and conductivity on surface sleepers. Chain "contact wire - ground" has resistivity and connected with the tracks mutual inductance. Assessment of levels of harmonics is important for the development of protective equipment from interference made traction current, and ensure stable operations of the track circuits and systems of railway automation and telemechanics in general.асимметриярельсовая цепьрельсовая линиягармоникатяговый токэлектромагнитное влияниевзаимная индуктивностьконтактный проводасиметріярейкове колорейкова лініягармонікатяговий струмелектромагнітний впливвзаємна індуктивністьконтактний провідasymmetrytrack circuitsrailway lineharmonictraction currentelectromagnetic interferencemutual inductancecontact wireКАТЗОценка асимметрии рельсовой линии информационных частот тонального спектраОцінка асиметрії рейкової лінії інформаційних частот тонального спектраEvaluation of Asymmetry of Railway Line, of Information Frequency of Tonal SpectrumArticle