Fonarova, Tetiana A.Petrenko, Vitalii O.Shcherbina, M. V.2023-04-262023-04-262022Fonarova T. A., Petrenko V. O., Shcherbina M. V. Intellectual Entrepreneurship as a Means of Commercializing Objects of Intellectual Property Rights. Актуальні проблеми інтелектуального, інформаційного, ІТ та Інтернет права : зб. матеріалів Шостої всеукр. наук.-практ. конф. (Львів, 29 вересня 2022 р.). Львів, 2022. С. 264–270.https://law.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/11/Zbirnyk.pdfhttp://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/16877T. Fonarova: ORCID 0000-0001-7726-6999; V. Petrenko: ORCID 0000-0001-5017-1674ENG: The relevance of the research is due to the fact that at the current stage, the development of the innovation market is connected, first of all, with the introduction and rapid spread of IT technologies and the global digitalization of society. Therefore, digitization and the digital revolution require managers to perceive business in a new perspective, and provide enterprises with unique competitive advantages. The purpose of the study is to study the aspects of increasing the efficiency of innovative investment activities of enterprises, in particular the intellectual sphere, based on the protection of digital intellectual property rights with the possibility of their further commercialization to ensure profit and long-term competitive advantages. As a result of the research, the following problems were identified: firstly, the objects of digital intellectual property law need protection, which is caused by rapid digitalization, secondly, certain problems were identified, such as toning and obsolescence of the existing legal framework, which needs improvement on based on the scientific background; thirdly, the directions in which the intervention and support of the state regarding the development of intellectual entrepreneurship are necessary are emphasized, on the basis of legal rights to commercialize objects of intellectual property, that is, to use the intangible assets of the enterprise in this way. Research results: 1. New objects of intellectual property, which are used on the Internet and require appropriate protection, are characterized. 2. The process of formation of an intellectual product as a result of the combination of intellectual, informational resources and knowledge databases was studied. 3. It is shown that the process of transforming an intellectual product into an object of intellectual property rights must be carried out in the legislative and legal field of copyright protection, only after that is its commercialization in the form of innovative products that enter the market business environment and are able to bring only profit for the enterprise, but also to satisfy certain social needs. 4. The components of the digital environment of objects of digital intellectual property rights have been formed. 5. Structured areas of copyright protection for digital intellectual property. 6. It is proposed to use the capabilities of neural networks in decision-making support systems in the information system of the enterprise, which, on the one hand, is capable of digital transformation of the enterprise environment, and on the other hand, to create new and effectively use already existing digital intellectual property to increase the efficiency of the enterprise, to ensure long-term competitive advantages.UKR: Актуальність дослідження зумовлена тим, що на сучасному етапі розвиток інноваційного ринку пов’язаний, насамперед, із впровадженням та стрімким поширенням ІТ-технологій та глобальною цифровізацією суспільства. Тому цифровізація та цифрова революція вимагають від менеджерів сприйняття бізнесу в новому ракурсі та надання підприємствам унікальних конкурентних переваг. Метою дослідження є дослідження аспектів підвищення ефективності інноваційно-інвестиційної діяльності підприємств, зокрема інтелектуальної сфери, на основі захисту цифрових прав інтелектуальної власності з можливістю їх подальшої комерціалізації для забезпечення прибутку та довгострокового конкурентні переваги. У результаті дослідження було виявлено наступні проблеми: по-перше, об’єкти цифрового права інтелектуальної власності потребують захисту, що зумовлено стрімкою цифровізацією, по-друге, виявлено певні проблеми, такі як тонізація та застарілість існуючої законодавчої бази, що потребує вдосконалення на основі наукового підґрунтя; по-третє, наголошено на напрямках, у яких необхідне втручання та підтримка держави щодо розвитку інтелектуального підприємництва, на основі законних прав на комерціалізацію об’єктів інтелектуальної власності, тобто на використання нематеріальних активів підприємства в цьому. спосіб. Результати дослідження: 1. Охарактеризовано нові об’єкти інтелектуальної власності, які використовуються в мережі Інтернет та потребують відповідного захисту. 2. Досліджено процес формування інтелектуального продукту в результаті поєднання інтелектуальних, інформаційних ресурсів і баз даних знань. 3. Показано, що процес перетворення інтелектуального продукту на об’єкт права інтелектуальної власності має здійснюватися в законодавчо-правовому полі охорони авторського права, лише після цього відбувається його комерціалізація у вигляді інноваційних продуктів, які виходять на ринок. бізнес-середовище та здатні приносити лише прибуток підприємству, але й задовольняти певні суспільні потреби. 4. Сформовано складові цифрового середовища об’єктів цифрового права інтелектуальної власності. 5. Структуровані сфери захисту авторських прав на цифрову інтелектуальну власність. 6. Пропонується використовувати можливості нейронних мереж у системах підтримки прийняття рішень в інформаційній системі підприємства, яка, з одного боку, здатна до цифрової трансформації середовища підприємства, а з іншого – до створювати нову та ефективно використовувати вже наявну цифрову інтелектуальну власність для підвищення ефективності підприємства, забезпечення довгострокових конкурентних переваг.enінноваційний ринокцифровізаціяінноваційно-інвестиційна діяльністьцифрова інтелектуальна власністьзахист правкомерціалізаціяконкурентна перевагаinnovative marketdigitalizationinnovative investment activitydigital intellectual propertyrights protectioncommercializationcompetitive advantageКІВтаУПIntellectual Entrepreneurship as a Means of Commercializing Objects of Intellectual Property RightsІнтелектуальне підприємництво як засіб комерціалізації об’єктів права інтелектуальної власностіThesis