Bobyl, Volodymyr V.Charkina, Tetiana Yu.Martseniuk, Larysa V.Matusevych, Oleksii O.Keršys, A.2019-12-092019-12-092019Bobyl V., Charkina T., Martseniuk L., Matusevych O., Keršys A. Rail Passenger Hubs. Transport Means 2019 : Proc. of the 23rd Intern. Sci. Conf. (Oct. 02–04, 2019, Palanga, Lithuania). Kaunas, 2019. Pt. II. P. 999–1003.1822-296X (print)2351-7034 (online)http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/11653https://transportmeans.ktu.edu/proceedings-transport-means-2019-2/https://transportmeans.ktu.edu/wp-content/uploads/sites/307/2018/02/Transport-means-2019-Part-2.pdfV. Bobyl: ORCID 0000-0002-7306-3905; T. Charkina: ORCID 0000-0001-6202-0910; L. Martseniuk: ORCID 0000-0003-4121-8826; Olecsii Matusevich: ORCID 0000-0002-9486-1308ENG: Тhe question about the organization of transport passenger HUBs in Ukraine has been raised at the conferences of Ukrzaliznytsia for several years, but each specialist understands this issue in different ways. Тhe authors of the article have set the purpose to determine what the rail hubs are needed for, what conditions are necessary for their construction, what functions the HUBs will perform and what theoretical structure they have. For the first time in Ukraine, we formulated the complex task concerning the organization of railway passenger transfer centres, formulated the refined terminological definition of the rail HUB, with the simultaneous operation of transfers, which will significantly reduce the travel time and improve the comfort. Тo solve this issue, we used a systematic approach allowing to determine the refined terminological definition - the railway HUB, the purpose they are built for, the places of their construction, the main functions and the volume of services rendered. Тhe necessary conditions for the construction of rail HUBs have been determined. Тhe refined terminological definition of the rail HUB and the sphere of rail HUB as a combination of socio-economic relations have been proposed. Тhe transfer variants have been considered. Implementation of the new functions of transport transfer centres (hubs) will allow the management of JSC "Ukrainian Railways" to create additional amenities for passengers and improve the quality of their services by optimizing train schedules, reducing travel time, providing additional transfers for passengers and luggage, as well as shopping and entertainment services.UKR: Питання щодо організації перевезень пасажирських хабів в Україні вже кілька років порушується на конференціях Укрзалізниці, але кожен фахівець розуміє це питання по-різному. Автори статті встановили мету визначити, для чого потрібні вузли залізниць, які умови необхідні для їх побудови, які функції виконуватимуть магістралі та яку теоретичну структуру вони мають. Вперше в Україні ми сформулювали складне завдання щодо організації залізничних центрів перевезення пасажирів, сформулювали вдосконалене термінологічне визначення залізничного вузла з одночасним функціонуванням передач, що значно скоротить час поїздки та покращить комфорт. Для вирішення цього питання ми використовували системний підхід, що дозволяє визначити вдосконалене термінологічне визначення - залізничний вузол, призначення, для якого вони побудовані, місця їх будівництва, основні функції та обсяг наданих послуг. Визначено необхідні умови для будівництва залізничних магістралей. Запропоновано уточнене термінологічне визначення залізничного вузла та сфери залізничних вузолів як поєднання соціально-економічних відносин. Розглянуто варіанти передачі. Реалізація нових функцій транспортних трансферних хабів (вузлів) дозволить керівництву ВАТ "Українська залізниця" створити додаткові зручності для пасажирів та покращити якість їх послуг за рахунок оптимізації розкладу поїздів, скорочення часу подорожі, надання додаткових перевезень для пасажирів та багаж, а також торгові та розважальні послуги.RUS: Вопрос об организации транспортных пассажирских хабов в Украине поднимался на конференциях Укрзализныця уже несколько лет, но каждый специалист понимает этот вопрос по-своему. Авторы статьи поставили цель определить, для чего нужны железнодорожные узлы, какие условия необходимы для их строительства, какие функции будут выполнять концентраторы и какая у них теоретическая структура. Впервые в Украине мы сформулировали комплексную задачу, касающуюся организации пассажирских железнодорожных перегрузочных центров, сформулировали уточненное терминологическое определение железнодорожного узла, с одновременным выполнением пересадок, что значительно сократит время в пути и повысит комфорт. Для решения этой проблемы мы использовали системный подход, позволяющий определить уточненное терминологическое определение - железнодорожный узел, назначение, для которого они построены, места их строительства, основные функции и объем оказываемых услуг. Определены необходимые условия для строительства железнодорожных узлов. Предложено уточненное терминологическое определение железнодорожного узла и сферы железнодорожного узла как совокупности социально-экономических отношений. Варианты передачи были рассмотрены. Внедрение новых функций транспортных трансферных центров (хабов) позволит руководству ОАО «Украинские железные дороги» создавать дополнительные удобства для пассажиров и повышать качество их обслуживания за счет оптимизации расписаний поездов, сокращения времени в пути, предоставления дополнительных трансферов для пассажиров и пассажиров, багаж, а также торговые и развлекательные услуги.enpassenger railway stationshubsHUB functionsschedule of trainstravel timepassengers and luggage transfersпасажирські залізничні станціївузлифункції HUBрозклад поїздівчас подорожіпасажири та перевезення багажупассажирские железнодорожные станциихабыфункции HUBрасписание поездоввремя в путипассажирские и багажные перевозкиКОІОКЕМRail Passenger HubsЗалізничні пасажирські хабиЖелезнодорожные пасcажирские хабыArticle