Kurhan, DmytroKurhan, Mykola2020-01-202020-01-202019Kurhan D., Kurhan M. Modeling the Dynamic Response of Railway Track. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. (20-22 November, 2019). Kharkiv, 2019. Vol. 708. No 1. 012013. DOI:10.1088/1757-899X/708/1/012013.http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/11758https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1757-899X/708/1/012013https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1757-899X/708/1/012013/pdfD. Kurhan: ORCID 0000-0002-9448-5269, M. Kurhan: ORCID 0000-0002-8182-7709ENG: The authors developed a model based on the dynamical theory of elasticity, which allows us to describe the dynamic equilibrium of strains of the railway track layers. The model of the stress-strain state for the railway track consists in a combination of the geometry equations of the outline of a part in the system’s space, involved into interaction at a given time and the equations of the dynamic equilibrium of its deformation. Considering the obligation to register the course of the process in time, for each time step of integration the outline of the strains propagations front is determined. The strains propagations front is described by the equations of propagation in the material of the elastic spatial wave of oscillations. It allows determining complete spatial-temporal account of the deflection dynamics of the rail support, which enables the execution of calculations, including for conditions of fast-speed and high-speed trains. With the application of the developed model, a number of scientific and practical problems were solved.UKR: Авторами розроблена модель, заснована на динамічній теорії пружності, яка дозволяє описати динамічну рівновагу деформацій шарів залізничної колії. Модель напружено-деформованого стану залізничної колії полягає у поєднанні рівнянь геометрії контуру об’єктів в просторі системи, залученого до взаємодії в даний момент часу, та рівнянь динамічної рівноваги її деформації. Враховуючи необхідність описувати процес в часі, для кожного кроку інтеграції визначається контур фронту поширення деформацій. Фронт поширення деформацій описаний рівняннями поширення в матеріалі пружної просторової хвилі коливань. Це дозволяє мати повний просторово-часовий розрахунок динамічної реакції залізничної опори, що дає можливість виконувати розрахунки, в тому числі для умов швидкісних та високошвидкісних поїздів. Розроблена модель була застосована для розв’язку низки наукових та практичних задач.RUS: Авторами разработана модель, основанная на динамической теории упругости, которая позволяет описать динамическое равновесие деформаций слоев железнодорожного пути. Модель напряженно-деформированного состояния железнодорожного пути заключается в сочетании уравнений геометрии контура объектов в пространстве системы, задействованных во взаимодействии в данный момент времени, и уравнений динамического равновесия ее деформации. Учитывая необходимость описывать процесс во времени, для каждого шага интеграции определяется контур фронта распространения деформаций. Фронт распространения деформаций описан уравнениями распространения в материале упругой пространственной волны колебаний. Это позволяет иметь полный пространственно-временной расчет динамической реакции железнодорожной опоры, что позволяет выполнять расчеты, в том числе для условий скоростных и высокоскоростных поездов. Разработанная модель была применена для решения ряда научных и практических задач.endynamical theory of elasticitydynamic equilibriumdeveloped modelrailway trackмодель залізничної коліїдинамічна реакціянапружено-деформований станпоширення хвилішвидкісний рухмодель железнодорожного путидинамическая реакциянапряженно-деформированное состояниераспространение волнскоростное движениеКПБДКККГModeling the Dynamic Response of Railway TrackМоделювання динамічної реакції залізничної коліїМоделирование динамической реакции железнодорожного путиArticle