Davydova, Iryna O.Marina, Olena Yu.2024-01-072024-01-072023Davydova I. O., Marina O. Yu. Cognitive Model of Library Management in Crisis Conditions. University Library at a New Stage of Social Communications Development. Conference Proceedings. 2023. No. 8. P. 31–37. DOI: https://doi.org/10.15802/unilib/2023_292969.2707-0476 (Online)http://unilibnsd.diit.edu.ua/article/view/292969https://crust.ust.edu.ua/handle/123456789/17985I. Davydova: ORCID 0000-0001-6015-2477; O. Marina: ORCID 0000-0002-7248-2147ENG: Objective. The article considers library management as a complex socio-communication system in conditions of uncertainty of the external environment. The essence and methods of cognitive library management as an effective means of overcoming instability and global challenges of the XXI century are substantiated. Methods. With the help of information analysis, the peculiarities of the cognitive approach to library management in a crisis situation were defined. Results. A conclusion is made regarding the effectiveness of cognitive analysis, in particular PEST and SWOT analysis, cognitive structuring technologies. Cognitive analysis is considered as a powerful tool for researching a certain state of the library in an unstable and poorly structured environment. The application of the cognitive modeling method was used to identify the components of library management in conditions of uncertainty. Conclusions. Attention is focused on the need to use cognitive modeling, which contributes to a better understanding of the problem situation, detection of contradictions and qualitative analysis of the library as a system. A cognitive model of library management based on knowledge application technology in the management and decision-making process and effective communication interaction is proposed.UKR: Мета. У статті розглядається управління бібліотекою як складною соціокомунікаційною системою в умовах невизначеності зовнішнього середовища. Обґрунтовується сутність і методи когнітивного управління бібліотекою як дієвого засобу подолання нестабільності й глобальних викликів ХХI століття. Методика. За допомогою інформаційного аналізу з’ясовано особливості когнітивного підходу до управління бібліотекою в ситуації кризи. Результати. Зроблено висновок щодо ефективності когнітивного аналізу, зокрема PEST і SWOT-аналізу, технологій когнітивної структуризації. Когнітивний аналіз розглядається як потужний інструмент досліджень певного стану бібліотеки в умовах нестабільного і слабоструктурованого середовища. Застосування методу когнітивного моделювання було використано для виявлення складових управління бібліотекою в умовах невизначеності. Висновки. Акцентовано увагу на необхідності використання когнітивного моделювання, яке сприяє кращому розумінню проблемної ситуації, виявленню протиріч і якісному аналізу бібліотеки як системи. Запропонована когнітивна модель управління бібліотекою, що базується на технології застосування знань в процесі управління та прийняття рішень та ефективній комунікаційній взаємодії.enlibrary sciencemanagementlibrarycognitive modelcognitive managementcommunication interactionбібліотекознавствоуправліннябібліотекакогнітивна моделькогнітивне управліннякомунікаційна взаємодіяSOCIAL SCIENCES::Other social sciences::Library and information scienceCognitive Model of Library Management in Crisis ConditionsКогнітивна модель управління бібліотекою в умовах кризиArticlehttps://doi.org/10.15802/unilib/2023_292969