Aldanazarov, K.Toktamyssova, A.Karsybayev, Y.Korobiova, Ruslana G.Kozachenko, Dmytro M.2023-05-302023-05-302022Aldanazarov K., Toktamyssova A., Karsybayev Y., Korobiova R., Kozachenko D. Improving Transport Logistics of Extractive Industry Products in the Context of Capacity Constraints on the Railways. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2022. № 6. P. 129–134. DOI: https://doi.org/10.33271/nvngu/2022-6/129.2071-2227 (print)2223-2362 (online)http://nvngu.in.ua/index.php/en/archive/on-the-issues/1887-2022/content-6-2022/6434-129http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/17118K. Aldanazarov: ORCID 0000-0003-4157-1507; A. Toktamyssova: ORCID 0000-0002-9434-7413; Y. Karsybayev: ORCID 0000-0001-7942-716X; R. Korobiova: ORCID 0000-0002-6424-1079; D. Kozachenko: ORCID 0000-0003-2611-1350ENG: Purpose. To improve the distribution methods of freight flows on the railway network under conditions of capacity constraints. Methodology. Methods of railway operation theory and operations research were used. The problem of cargo flow distribution on the railway network was solved as a multi-product (interchangeable cargoes) transport linear programming problem with capacity constraints in the network form. The average cost of freight transportation is established by the methods of probability theory. Findings. In the course of the research the methods of cargo traffic calculation on the railway network are improved. The proposed approach to the formalisation of the task makes it possible to take into account the presence of different cargoes to be transported, capacity constraints of some railway network sections, as well as non-linear nature of dependence between the volume and cost of transportation. To meet the requirement of consignors’ equal access to public carrier services, the method for calculating the cost of transportation for an individual consignor is improved. Originality. Scientific novelty of the paper consists in improvement of methods of cargo traffic distribution on the railway network and tariffing of cargo transportation services in conditions of restricted supply capacity of separate sections. Practical value. The extractive industries have a steady flow of goods. The main logistic tasks in this case are to ensure transportation of the given volume of cargo and reduce the cost of transport services. Using the proposed mathematical methods of optimization allows you to get higher-quality solutions compared to the method of technical-economic comparison of options, which provides an overall cost reduction for cargo transportation. The improved method of tariffication of transportation can reasonably allocate the savings from reducing the cost of transportation among cargo consignors and thus reduce their logistics costs.UKR: Мета. Удосконалення методів розподілу вантажопо¬токів на залізничній мережі в умовах обмеження пропускної спроможності. Методика. Використані методи теорії експлуатації залізниць і дослідження операцій. Задача розподілу вантажопотоків на залізничній мережі вирішена як багатопродуктова (взаємозамінні вантажі) транспортна задача лінійного програмування з обмеженнями пропускної спроможності в мережній формі. Середня вартість перевезення вантажів визначена методами теорії ймовірностей. Результати. У ході дослідження удосконалені методи розподілу вантажопотоків на залізничній мережі. Запропонований підхід до формалізації задачі дозволяє врахувати наявність різних вантажів, що пред’являються до перевезення, обмеження пропускної спроможності окремих ділянок залізничної мережі, а також нелінійний характер залежності між обсягами й вартістю перевезення. Для забезпечення вимоги рівноправності доступу вантажовідправників до послуг громадського перевізни¬ка удосконалена методика розрахунку вартості перевезення вантажів окремого відправника. Наукова новизна. Полягає в удосконаленні методів розподілу вантажопотоків на залізничній мережі й тарифікації послуг на перевезення вантажів в умовах обмеження пропускної спроможності окремих ділянок. Практична значимість. Підприємства видобувної промисловості формують стійкі вантажопотоки. Основними логістичними задачами при цьому є забезпечення перевезення заданого обсягу вантажу та зниження вартості транспортних послуг. Використання запропонованих у роботі математичних методів оптимізації дозволяє отримувати більш якісні рішення в порівнянні з методом техніко-економічного порівняння варіантів, що забезпечує загальне зниження витрат на перевезення вантажів. Удосконалений метод тарифікації перевезень дозволяє обґрунтовано розподілити між відправниками вантажів економію від скорочення витрат на перевезення і, за рахунок цього, знизити їх логістичні витрати.enrailway transportcargo transportationtransportation planningtransportation problemзалізничний транспортперевезення вантажівпланування перевезеньтранспортна задачаКУЕРImproving Transport Logistics of Extractive Industry Products in the Context of Capacity Constraints on the RailwaysУдосконалення логістики перевезень продукції видобувної промисловості в умовах обмеження пропускної спроможності залізницьArticle