Tiutkin, Oleksii L.Keršys, RobertasNeduzha, Larysa2021-12-022021-12-022021Tiutkin, O., Keršys R., Neduzha L. Comparative Analysis of Options for Strengthening the Railway Subgrade with Vertical Elements. Transport Means 2021 : Proceedings of the 25th International Conference (October 06–08, 2021). Kaunas, Lithuania, 2021. Pt. II. P. 604–608. Fragment of text.http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/14307O. Tiutkin: ORCID 0000-0003-4921-4758, R. Keršys: ORCID 0000-0001-7785-722X, L. Neduzha: ORCID 0000-0002-7038-3006ENG: In paper the task set to investigate and determine the impact of the parameters for strengthening with vertical elements (piles) on the stress and displacement of the track superstructure. The scientific hypothesis is the possibility of selecting such parameters of these elements that minimally affect the stress state of the track superstructure. For this finite-element models of two options for strengthening have been developed. Using a professional complex at different values of deformation characteristics values of displacements and stresses were obtained. The analysis of the stress-strain state for both options reveals that the more effective option of strengthening the subgrade. It has a more positive effect on the deformation state of the subgrade, reduces the vertical displacement of the track superstructure, reduces its stress state, the value of which allows us to testify to the normal operation of the subgrade.UKR: В статті поставлена задача дослідити та з’ясувати вплив параметрів підсилення вертикальними елементами (палями) на напруження та переміщення верхньої будови колії. Науковою гіпотезою, що покладена в основу цієї задачі, є можливість підбору таких параметрів цих елементів, що максимально збільшують деформаційну здатність земляного полотна та мінімально впливають на напружений стан верхньої будови колії. Для цієї моделі скінченних елементів були розроблені два варіанти підсилення. За допомогою професійного комплексу при різних значеннях деформаційних характеристик отримані значення переміщень та напружень. Аналіз напружено-деформованого стану для обох варіантів показує, що більш ефективним є варіант підсилення земляного полотна біля рейки. Він більш позитивно впливає на деформований стан земляного полотна, зменшує вертикальні переміщення верхньої будови колії, знижує її напружений стан.ensubgradebasetrack superstructuredeformation parametersnumerical analysisstress-strain stateземляне полотноверхня будова коліїчисельний аналізнапружено-деформований станКТБМКТІComparative Analysis of Options for Strengthening the Railway Subgrade with Vertical ElementsПорівняльний аналіз варіантів підсилення залізничного земляного полотна вертикальними елементамиArticle