Лобойко, Леонід Михайлович2017-02-072017-02-072009-04-22Лобойко, Л. М. Підвищення ефективності використання пасажирських вагонів : автореф. дис. канд. техн. наук: 05.22.20 / Л. М. Лобойко ; Дніпропетр. нац. ун-т залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. – Дніпропетровськ, 2009. – 22 с. Захист – 22 травня 2009 р.http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/9535UK: У дисертації проведено аналіз результатів технічного діагностування пасажирських вагонів Укрзалізниці за останні 10 років по видам ремонту відповідно до технічних рішень, дозволяє визначити відсоток вагонів, яким може бути виконано капітально-відновлювальний ремонт. За результатами аналізу були визначені вагони, у яких сукупність мінімальних товщин основних несучих елементів така, що загрожує подальшій експлуатації на магістральних коліях. З метою визначення напружено-деформованого стану елементів рами і кузова пасажирських вагонів після 28 років експлуатації були розроблені математичні моделі, в яких враховувався знос елементів рами і кузова вагонів.RU: В диссертации проведен анализ результатов технического диагностирования пассажирских вагонов Укрзализныци за последние 10 лет по видам ремонта, согласно техническим решениям, позволяет определить процент вагонов, которым может быть выполнен капитально-восстановительный ремонт. По результатам анализа были определены вагоны, у которых совокупность минимальных толщин основних несущих элементов такая, что угрожает дальнейшей эксплуатации на магистральных путях. В целях определения напряженно-деформированного состояния элементов рамы и кузова пассажирских вагонов после 28 лет эксплуатации были разработаны математические модели, в которых учитывался износ элементов рамы и кузова вагонов.EN: ABSTRACT The thesis is devoted to a problem of effective utilization of carriages in market conditions due to the prolongation of their service life and perfection of methods of operation. The scientific studies and research works concerning coach yards renovation, prolongation of their service life period, change of interrepair life, introductions of new methods of carriages operation are analysed in this paper. The condition of existing coach yard is investigated, its physical aging and obsolescence are determined, the possibility of renovation due to the purchasing of new cars is considered. The predictive number of carriages for a period of 2009-2015 and available number of carriages are calculated, methods of effec-tiveness increase of efficiency of their use are improved. Alternative methods of the solution of this problem are offered. The possibility of prolongation of carriages’ life cycle which service life has been expired, due to additional resource tests and tests for durability is proved. The new interrepair cycle, general car life and technique of efficiency estimation of these actions are offered. Organization of passenger trains operation is improved. Methods of a rolling stock cyclisation on two and three directions are systematized and improved. The saving rate of the actions offered in the thesis is determined.ukпасажирські вагоникапітально-відновлювальний ремонттермін службиміжремонтні терміниексплуатація пасажирських поїздівкільцювання пасажирських поїздівпассажирские вагоныкапитально-восстановительный ремонтсрок службымежремонтные срокиэксплуатация пассажирских поездовкольцевание пассажирских поездовpassenger carsoverhaul reconditioningservice lifemaintenance periodsattendance of passenger trainspassenger trains bandingКЕМПідвищення ефективності використання пасажирських вагонівПовышение эффективности использования пассажирских вагоновIncrease of Effectiveness of Carriages UseThesis