Myamlin, Sergej V.Neduzha, Larysa O.Lunys, Olegas2017-07-122017-07-122017Myamlin, S. Estimation of Dynamic Qualities of Freight Wagons on Bogies of a Perspective Model / S. Myamlin, L. Neduzha, O. Lunys // Transport Problems : Proceedings IX International Scientific Conference. VI International Symposium of Young Researchers, 28–30 June 2017. – Poland, 2017. – P. 459–469.http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/10063S. Myamlin: ORCID 0000-0002-7383-9304; L. Neduzha: ORCID 0000-0002-7038-3006EN: The work provides an analysis of the impact of bogies of different construction on the main dynamic indicators of movement safety of freight wagons, in the present case, of gondola wagons: coefficient of vertical dynamics of a body frame (Кd), coefficient of vertical dynamics of the unsprung bogie frame (Кdu), relation of the frame force to the static axial load (Nf/Pa), coefficient of the stability reserve against derailment (Кs) [5, 8-11, 15, 17]. Scientific novelty includes the experimentally obtained dependences of the main dynamic indicators of motion of gondola wagons with the use of Model 18-9771 bogies, having different variants of bearers, this giving an opportunity for choice of bearer parameters for receiving the highest effect as regards the reduction of dynamic loading both of the wagon and the track. Of practical value are technical decisions concerning fastening of the bearers to the bolster beam, which are under protection of the patent for invention [18, 20], and stiffness parameters of bogie bearers.UK: У даній роботі виконано аналіз впливу різних конструкцій візків на основні динамічні показники безпеки руху вантажних вагонів, в даному випадку піввагонів: коефіцієнт вертикальної динаміки рами кузова (Кd), коефіцієнт вертикальної динаміки необресорної рами візку (Кdu), ставлення рамної сили до статичного осьового навантаження ( Nf / Pa), коефіцієнт запасу стійкості від сходу колеса з рейки (Кs) [5, 8-11, 15, 17]. До наукової новизни слід віднести отримані експериментально залежності основних динамічних показників руху піввагонів з використанням візків моделі 18-9771, що має різні варіанти ковзунів, що дає можливість вибору параметрів ковзунів для отримання найбільшого ефекту щодо зниження динамічної навантаженості як вагона, так і шляху. Практичну цінність мають технічні рішення по кріпленню ковзунів до надресорної балкі, які захищені патентом на винахід [16, 18], і жорсткісні параметри ковзунів візків.RU: В данной работе выполнен анализ влияния различных конструкций тележек на основные динамические показатели безопасности движения грузовых вагонов, в данном случае полувагонов: коэффициент вертикальной динамики рамы кузова (Кd), коэффициент вертикальной динамики необрессоренной рамы тележки (Кdu), отношение рамной силы к статической осевой нагрузке (Nf/Pa), коэффициент запаса устойчивости от схода колеса с рельса (Кs) [5, 8-11, 15, 17]. К научной новизне следует отнести полученные экспериментально зависимости основных динамических показателей движения полувагонов с использованием тележек модели 18-9771, имеющей разные варианты скользунов, что дает возможность выбора параметров скользунов для получения наибольшего эффекта по снижению динамической нагруженности как вагона, так и пути. Практическую ценность имеют технические решения по креплению скользунов к надрессорной балке, которые защищены патентом на изобретение [16, 18], и жесткостные параметры скользунов тележек.enbogiebearercoefficient of the stabilitycoefficient of vertical dynamicsвізокковзуникоефіцієнт стійкостікоефіцієнт вертикальної динамікитележкаскользуныкоэффициент устойчивостикоэффициент вертикальной динамикиКВВГКТБМEstimation of Dynamic Qualities of Freight Wagons on Bogies of a Perspective ModelОцінка динамічних якостей вантажних вагонів на візках перспективної моделіОценка динамических качеств грузовых вагонов на тележках перспективной моделиArticle