Барановський, Денис МиколайовичМямлін, Сергій ВіталійовичМурадян, Леонтій Абрамович2017-07-112017-07-112017Барановський, Д. М. Побудова системи технічного обслуговування та ремонту вантажних вагонів / Д. М. Барановський, С. В. Мямлін, Л. А. Мурадян // Залізничний транспорт України. — 2017. — № 1. — С. 36—40.2311-4061 (print)http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/10058Д. Барановський: ORCID 0000-0002-6516-2794; С. Мямлін: ORCID 0000-0002-7383-9304; Л. Мурадян: ORCID 0000-0003-1781-4580UK: У роботі було побудовано систему технічного обслуговування та ремонту вантажних вагонів на основі математичних виразів з використанням регенеруючих, марківських та напівмарківських процесів для параметрів експлуатаційної надійності: ймовірності безвідмовної роботи, коефіцієнту готовності та ймовірності виконання задач у залежності від часової функції для визначення оптимального періоду проведення поточних, деповських та капітальних ремонтів. Побудована система істотно відрізняється від існуючої (нормативно-встановленої) системи технічного обслуговування та ремонту вантажних вагонів.RU: В работе была построена система технического обслуживания и ремонта грузовых вагонов на основе математических выражений с использованием регенерирующих, марковских и полумарковских процессов для параметров эксплуатационной надежности: вероятности безотказной работы, коэффициента готовности и вероятности выполнения задач в зависимости от временной функции для определения оптимального периода проведения текущих, деповских и капитальных ремонтов. Построенная система существенно отличается от существующей (нормативно-установленной) системы технического обслуживания и ремонта грузовых вагонов.EN: It is shown that in the course of the study models maintenance, ongoing, depot and capital repair of freight cars, in which a significant role is played by the system structure, the main problem is to determine the optimum depth of prevention, that is, the volume of that part of the system that is to be updated (replaced) when repair work. In many cases, the characteristic of the structural elements of a freight wagon has achievements (mileage) of the individual components (chassis) and the unit semi-Markov processes used for mathematical description of their operation. The work was constructed system of maintenance and repair of freight cars based on mathematical expressions using regenerating, Markov and semi-Markov processes for operational reliability parameters: probability of failurefree operation, availability factor and probability tasks, depending on the time function to determine the optimum period of the current, depot and overhauls. Construction of the system is significantly different from the existing (legal and fixed) system maintenance and repair of freight cars.uk-UAексплуатаційна надійністьвантажні вагонисистема технічного обслуговування та ремонтуэксплуатационная надежностьгрузовые вагонысистема технического обслуживания и ремонтаoperational reliabilityfreight wagonssystem maintenance and repairКВВГПобудова системи технічного обслуговування та ремонту вантажних вагонівПостроение системы технического обслуживания и ремонта грузовых вагоновConstruction of System Maintenance and Repair of Freight WagonsArticle