Lunys, O.Neduzha, Larysa O.Tatarinоvа, Valentyna А.2019-10-092019-10-092019Lunys, O. Stability Research of the Main-Line Locomotive Movement: [preprint] / O. Lunys, L. Neduzha, V. Tatarinova // Transport Means 2019 : Proc. of the 23rd Intern. Sci. Conf. (Oct. 02–04, 2019, Palanga, Lithuania / Kaunas Univ. of Technology [et al.]. – Kaunas, 2019. – Pt. III. – P. 1341–1345. Fragment text.http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/11520L. Neduzha: ORCID 0000-0002-7038-3006, V. Tаtаrinоvа: ORCID 0000-0001-6484-3777EN: Abstract To ensure an increase in the design speed with simultaneous improvement of the traction, braking and dynamic qualities of the rolling stock, to increase the level of traffic safety and reduce accident rates the main-line locomotive was considered. A complex of theoretical research of free oscillations, factoring in viscous friction and forced oscillations, was carried out. When considering forced oscillations, the irregularity of a railway track in the vertical direction, due to the rail joints, was taken into account. Graphs of changes in the vertical movements of a body and a bogie were obtained both analytically and using a software package. The results of theoretical research correlate with the experimental data, which allows at the first stages of designing the new rolling stock units (according to the authors) to significantly reduce the cost for field tests.UK: Анотація. Для забезпечення підвищення конструкційної швидкості з одночасним поліпшенням тягових, гальмівних і динамічних якостей рухомого складу з метою підвищення рівня безпеки руху та зменшення аварійності розглянуто магістральний локомотив. Проведено комплекс теоретичних досліджень вільних коливань, з урахуванням в'язкого тертя і вимушених коливань. При розгляді вимушених коливань враховувалася нерівність залізничного полотна в вертикальному напрямку, обумовлена стиками рейок. Графіки зміни вертикальних переміщень кузова і візки отримані як аналітичним шляхом, так і за допомогою програмного комплексу. Наведені результати теоретичних досліджень узгоджуються з даними експерименту, що дозволяє на перших етапах проектування нових одиниць рухомого складу (на думку авторів) істотно скоротити витрати на натурні випробуванняRU: Аннотация. Для обеспечения повышения конструкционной скорости с одновременным улучшением тяговых, тормозных и динамических качеств подвижного состава с целью повышения уровня безопасности движения и уменьшения аварийности рассмотрен магистральный локомотив. Проведен комплекс теоретических исследований свободных колебаний, с учетом вязкого трения и вынужденных колебаний. При рассмотрении вынужденных колебаний учитывалась неровность железнодорожного полотна в вертикальном направлении, обусловленная стыками рельсов. Графики изменения вертикальных перемещений кузова и тележки получены как аналитическим путем, так и с помощью программного комплекса. Приведенные результаты теоретических исследований согласовываются с данными эксперимента, что позволяет на первых этапах проектирования новых единиц подвижного состава (по мнению авторов) существенно сократить затраты на натурные испытания.enlocomotivetheoretical researchvehicle mechanicssoftware complexлокомотивтеоретичні дослідженнямеханіка транспортного засобупрограмний комплекстеоретические исследованиямеханика транспортного средствапрограммный комплексКТБМStability Research of the Main-Line Locomotive MovementДослідження стійкості руху магістрального локомотиваИсследование устойчивости движения магистрального локомотиваArticle