Askerov, HangardasVakulenko, Igor A.Grischenko, Nikolaji2020-06-262020-06-262019Askerov, H., Vakulenko I., Grischenko N. Insights into Factors of Damage of Surface Rolling of Railway Wheels During Operation. Scientific Journal of Silesian University of Technology. Series Transport. 2019. Vol. 105. Р. 27–33. DOI: 10.20858/sjsutst.2019.105.3.http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/11986I.Vakulenko:ORCID 0000-0002-7353-1916EN: The systematization results of microstructure studies of carbon steel has made it possible to explain the mechanism of formation of certain damages to the rolling surface of railway wheels during operation. The evaluation ability of metal to strain hardening was used to explain the nature of the influence compactly located non-deformable dispersed particles on the strength properties steel during cold plastic deformation. In the process of the interaction of a railway wheel with a rail, successively occurring heterogeneities in the distribution of the plastic flow metal are one of the main reasons for the formation of defects on the rolling surface of the wheel.UK: Результати систематизації мікроструктурних досліджень вуглецевої сталі дали змогу пояснити механізм утворення певних пошкоджень поверхні кочення залізничних коліс під час експлуатації. Оцінювальну здатність металу до деформаційного тверднення використовували для пояснення природи впливу компактно розташованих недеформованих дисперсних частинок на властивості міцності сталі під час холодної пластичної деформації. У процесі взаємодії залізничного колеса з рейкою послідовно виникають неоднорідності в розподілі пластичного потокового металу є однією з основних причин утворення дефектів на поверхні кочення колеса.RU: Результаты систематизации микроструктурных исследований углеродистой стали позволили объяснить механизм образования определенных повреждений поверхности качения железнодорожных колес в процессе эксплуатации. Оценка способности металла к деформационному упрочнению использовалась для объяснения характера влияния компактно расположенных недеформируемых дисперсных частиц на прочностные свойства стали при холодной пластической деформации. В процессе взаимодействия железнодорожного колеса с рельсом последовательно возникающие неоднородности в распределении пластического потока металла являются одной из основных причин образования дефектов на поверхности качения колеса.encarbon steelmicrohardnessstrain hardeningrolling surface of a railway wheelnon-metallic particlesвуглецева стальмікротвердістьдеформаційне твердінняповерхня кочення залізничного колесанеметалічні частинкиуглеродистая стальмикротвердостьдеформационное упрочнениеповерхность качения железнодорожного колесанеметаллические частицыКПММInsights into Factors of Damage of Surface Rolling of Railway Wheels During OperationАналіз факторів виникнення пошкоджень поверхні кочення залізничних коліс під час експлуатаціїАнализ факторов повреждения поверхностного качения железнодорожных колес при эксплуатацииArticle