Marcul, Ruslan V.Nastechik, Nicolai P.Kovalchuk, Vitalii V.Hnativ, Yuriy M.2019-02-042019-02-042018Investigation of KPP-5 rail fastener elastic deformation / R. V. Markul, N. P. Nastechik, V. V. Kovalchuk, Y. M. Hnativ // International Journal of Automotive and Mechanical Engineering. – 2018. – Vol. 15, no 4. – P. 5815–5825. – A piece of text is given.Markul R. V., Nastechik N. P., Kovalchuk V. V., Hnativ Y. M. Investigation of KPP-5 rail fastener elastic deformation. International Journal of Automotive and Mechanical Engineering. 2018. Vol. 15, No 4. P. 5815–5825.http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/11039https://www.researchgate.net/publication/330366062_Investigation_of_KPP-5_rail_fastener_elastic_deformationR. Markul: ORCID 0000-0002-7630-8963; V. Kovalchuk: ORCID 0000-0003-4350-1756; Yu. Hnativ: ORCID: 0000-0001-8862-4202, N. Nastechik: ORCID 0000-0002-4178-6092EN: For a long period of operation, a number of shortcomings have been identified in KPP-5 fastener that is mainly due to an intensive decrease of pressing force of the rail on leepers. This leads to the appearance of frequent cases of track displacement and fastening elements failure. To verify such hypothesis, the process of power work of KPP-5 fastener during railway track operation was researched. The technique and practical means of controlling the power work of KPP-5 fastener are developed. The influence of various factors of the rail pressing force on the sleeper is determined. The main influence is conditioned by under-rail wear (50.4%). The obtained results made it possible to formulate recommendations for the improvement of KPP-5 fastener where the methodology and practical means of controlling the power work of KPP-5 fastener were proposed. At the same time, it allows increasing the reliability and safety of the rail track during the entire overhaul period.UK: За тривалий період експлуатації в кріпильної деталі КПП-5 було виявлено ряд недоліків, в основному через інтенсивне зменшення сили притиску рейкових шпал. Це приводить до появи частих випадків зсуву гусениці і виходу з ладу елементів кріплення. Для перевірки ціеї гіпотези був досліджений процес силової роботи кріплення КПП-5 при експлуатації залізничної колії. Розроблені технічні та практичні засоби контролю силової роботи кріплення КПП-5. Визначен вплив різних чинників сили притиску рейки на шпалу. Основний вплив обумовлено нижньою білизною (50,4%). Отримані результати дозволили сформулювати рекомендації щодо вдосконалення кріплення КПП-5, де були запропоновані методологія і практичні засоби керування силовою роботою кріплення КПП-5. У той же час це дозволяє підвищити надійність і безпеку рейкового шляху протягом всього періоду капітального ремонту.RU: За длительный период эксплуатации в крепежной детали КПП-5 был выявлен ряд недостатков, в основном из-за интенсивного уменьшения силы прижима рельсовых шпал. Это приводит к появлению частых случаев смещения гусеницы и выхода из строя элементов крепления. Для проверки такой гипотезы был исследован процесс силовой работы крепежа КПП-5 при эксплуатации железнодорожного пути. Разработаны технические и практические средства контроля силовой работы крепежа КПП-5. Определено влияние различных факторов силы прижима рельса на шпалу. Основное влияние обусловлено нижним бельем (50,4%). Полученные результаты позволили сформулировать рекомендации по совершенствованию крепежа КПП-5, где были предложены методология и практические средства управления силовой работой крепежа КПП-5. В то же время это позволяет повысить надежность и безопасность рельсового пути в течение всего периода капитального ремонта.enrail trackrail fastenerpressing forceelastic deformationKPP-5залізничний шляхрейковий кріпленнясила натисканняпружна деформаціяжелезнодорожный путьрельсовый крепежсила нажатияупругая деформацияКПП-5КККГКРС (ЛФ)КТТ (ЛФ)Investigation of KPP-5 Rail Fastener Elastic DeformationДослідження пружної деформації кріплення КПП-5Исследование упругой деформации рельсовой скобы КПП-5Article