Лучко, Йосип ЙосиповичКравець, Іван Богданович2019-02-012019-02-012018Лучко, Й. Й. Застосування георадіолокаційного методу на залізницях України / Й. Й. Лучко, І. Б. Кравець // Вісн. Одеської держ. акад. будівництва та архітектури : зб. наук. пр. / ОДАБА. – Одеса, 2018. – Вип. 71. – С. 169–175.http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/11035Й. Лучко: ORCID 0000-0002-3675-0503; В. Кравець: ORCID 0000-0002-2239-849XUK: У статті проаналізовано стан земляного полотна на залізницях України, вимоги до нього та методи моніторингу. Акцентується увага на важливості моніторингу стану об’єктів залізничної інфраструктури в умовах впровадження швидкісного руху на залізницях України. Запропоновано, як один із перспективних методів моніторингу земляного полотна – метод георадіолокації. Також приведений світовий та вітчизняний досвід застосування георадіолокації для неруйнівного контролю за станом земляного полотна, баластного шару та штучних споруд. Приведені дані світового та вітчизняного досвіду показують, що георадари можуть бути ефективно використані для загального обстеження протяжних ділянок і їх перевагами є оперативність проведення робіт і низька трудоємкість.RU: В статье проанализировано состояние земляного полотна на железных дорогах Украины, требования к нему и методы мониторинга. Акцентируется внимание на важности мониторинга состояния объектов железнодорожной инфраструктуры в условиях внедрения скоростного движения на железных дорогах Украины. Предложено, как один из перспективных методов мониторинга земляного полотна – метод георадилокации. Также приведен мировой и отечественный опыт применения георадиолокации для неразрушающего контроля за состоянием земляного полотна, балластного слоя и искусственных сооружений. Приведенные данные мирового и отечественного опыта показывают, что георадары могут быть эффективно использованы для общего обследования протяженных участков и их преимуществами являются оперативность проведения работ и низкая трудоемкость.EN: The article analyzes the condition of the earthen canvas on the railways of Ukraine, the requirements for it and the methods of monitoring. The attention is paid to the importance of monitoring the state of railway infrastructure objects in conditions of introduction of high-speed traffic on Ukrainian railways. The method of georadiolocation is proposed as one of the promising methods of earthen canvas monitoring. Georadar is used by many railway companies in Europe to study the geotechnical state of the railway lines. The purpose of such research means continuous, rapid and non-destructive examination of the geotechnical state of the track. Based on these data, a detailed review is carried out and a decision is taken on the elimination of defects in the specified areas. In a number of developed countries (Canada, USA, Germany, Japan) a georadar is used for non-destructive control of the condition of the earthen canvas, ballast layer and artificial structures. The given data of world and domestic experience show that georadars can be effectively used for the general survey of extended sections, and their advantages are efficiency of work and low labor intensity.uk-UAземляне полотнозалізнична коліябаластмоніторинггеорадарметод георадіолокаціїземляное полотножелезная дорогабалластмониторингметод георадиолокацииearthen canvasrailway trackballastmonitoringgeoradarКРС (ЛФ)Застосування георадіолокаційного методу на залізницях УкраїниПрименение георадиолокационного метода на железной дороге УкраиныApplication of the Ground Penetrating Radar Method for the Ukrainian RailwaysArticle