Грущак, Іван Михайлович2017-01-272017-01-272009-03-28Грущак, І. М. Продовження терміну експлуатації несучих конструкцій тягового рухомого складу (на прикладі тепловозів ТГМ6А, електровозів ВЛ60 та електропоїздів ЕР9М, Е) : автореф. дис. … канд. техн. наук: 05.22.07 / І. М. Грущак ; Дніпропетр. нац. ун-т залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. — Дніпропетровськ, 2009. — 21 с. Захист — 28 квітня 2009 р.http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/9471UK: У дисертаційній роботі розглянуто питання продовження терміну служби тягового рухомого складу. Удосконалено методику оцінки впливу місцевих модернізацій на залишковий ресурс несучих конструкцій і методику порівняльної оцінки їх ресурсу шляхом зіставлення динамічного навантаження.RU: В диссертационной работе рассмотрены вопросы продления срока службы тягового подвижного состава. Усовершенствована методика оценки влияния местных модернизаций на остаточный ресурс несущих конструкций и методику сравнительной оценки их ресурса путем сопоставления динамической нагруженности.EN: ABSTRACT The purpose of work is prolongation of operation term of the rolling stock supporting structures on the basis of comparison of qualities of their durability and resource. The development of a technique of comparative estimation of the resource of supporting structures with use of a “weak element” principle is carried out. The es-timation technique for influence of local modernizations on the residual resource of supporting structures and the comparative estimation procedure for their resource by means of comparison of dynamic loading are advanced. The service life of shunting diesel locomotives ТГМ6А can be set as long as 30-33 years. The modernization of a frame of bogies of electric locomotives ВЛ60 allows increasing twice the term of their operation. The comparative analysis of op-erating time of bogies of trailer (main) and motor cars of electric trains ЭР9М,Е al-lows applying to them without restrictions the Technical solutions on prolongation of service life of electric train ЭР9П (45 years). Frames of motor cars of electric trains ЭР9М are loaded more than analogue (ЭР9П) that allows extending their ser-vice life up to 35 years since the construction.uk-UAтермін експлуатаціїпродовження терміну службитермін службинесучі конструкціїтяговий рухомий складтепловози ТГМ6Аелектровозу ВЛ60електропоїзди ЕР9Мелектропоїзди Езалишковий ресурснапружено-деформований стансрок эксплуатациипродление срока службысрок службынесущие конструкциитяговый подвижной составтепловозы ТГМ6Аелектровозы ВЛ60term operationlife extensiondurabilitysupporting structurestraction rolling stockdiesel locomotive TGM6AVL60 electric locomotiveselectric trains ER9Melectric trains Ethe residual resourcethe stress-strain stateПродовження терміну експлуатації несучих конструкцій тягового рухомого складу (на прикладі тепловозів ТГМ6А, електровозів ВЛ60 та електропоїздів ЕР9М, Е)Продление срока эксплуатации несущих конструкций тягового подвижного состава (на примере тепловозов ТГМ6, электровозов ВЛ60 и электропоездов ЭР9М, Э)The Prolongation of Operation Term of Supporting Structures of Traction Rolling Stock (by the example of diesel locomotives ТГМ6А, electric locomotives ВЛ60 and electric trains ЕР9М,Е)Thesis