Капіца, Михайло ІвановичМартишевський, Михайло IвановичЗеленько, Юлія ВолодимирівнаБойченко, Андрій МиколайовичДжус, Олег Володимирович2019-07-042019-07-042019Капіца М. І., Мартишевський М. І., Зеленько Ю. В. Бойченко А. М., Джус О. В. Визначення кількості шкідливих викидів тепловозними двигунами внутрішнього згорання. Зб. наук. пр. Держ. ун-ту інфраструктури та технологій. Серія: Трансп. системи і технології. Київ, 2019. Вип. 33, т. 1. С. 130–143. doi: 10.32703/2617-9040-2019-33-1-12.http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/11343https://tst.duit.in.ua/index.php/tst/issue/view/8https://tst.duit.in.ua/index.php/tst/article/view/158М. Kapitsa: ORCID 0000-0002-3800-2920; М. Martyshevskyi: ORCID 0000-0003-4330-4322; Yu. Zelenko: ORCID 0000-0001-5551-0305; А. Boichenko: ORCID 0000-0002-4364-1241; О. Dzhus: ORCID 0000-0002-7577-4049UKR: Особливістю залізничної галузі є цілодобова робота рухомого складу і виробничих об’єктів (вагонних і локомотивних депо, котелень і інших об’єктів), які обслуговують перевізний процес, і є потенційними забруднювачами навколишнього середовища. Результатом такої роботи є погіршення екологічного стану, що формує значні еколого - економічні ризики на фоні посилення екологічних вимог та імплементації природоохоронних директив Європейського Союзу.RUS: Особенностью железнодорожной отрасли является круглосуточная работа подвижного состава и производственных объектов (вагонных и локомотивных депо, котельных и других объектов), обслуживающих перевозочный процесс, которые являются потенциальными загрязнителями окружающей среды. Результатом такой работы является ухудшение экологического состояния, формирует значительные эколого-экономические риски на фоне усиления экологических требований и имплементации природоохранных директив Европейского Союза.ENG: The authors insist on creating a methodological apparatus to ensure an objective assessment of the negative impact of mobile sources on the environment, in particular, an adequate determination of the qualitative and quantitative parameters of emissions from internal combustion engines of locomotives. It is not yet known in what direction the absolute values of the «ecological deductions» of the corresponding enterprises of the locomotive facilities of the Ukrainian railways, or industrial railway transport enterprises operating the locomotives will change in practice. The talk is exclusively about the objectivity of the quantitative assessment, without possible proposals of an active influence on the technical condition of the power plants of diesel locomotives. The authors proposed to improve the technique of quantitative operational assessment of diesel ―sources‖ of harmful emissions, regardless of the type of transport work they perform, by implementing the possibility of installing control and diagnostic fuel-ecological complexes (CDFEC) at the time installed in locomotive depots, to carry out an environmental assessment of the diesel locomotive fleet their maintenance (registration), pay attention to the bench fuel-measuring complexes, which must necessarily be composed with control and measuring facilities of depot stands, conduct comparative studies on the conformity of bench test and measurement complexes to the production conditions of operation and propose an indicator to take into account such differences, start a monitoring program and develop new approaches to reduce the impact of railway mobile sources of pollution on the environment; analysis of the current European standards for rationing and monitoring emissions from diesel locomotives and to perform analysis of ecologic - economic risks for in the future implementation of these EU environmental directives and standards.uk-UAдвигуни внутрішнього згоряннярухомий складпересувні джерела забрудненьнавколишнє середовищееколого – економічні ризикиекологічні вимогитепловозний паркшкідливі викидидовкіллявідпрацьовані газизалізничні пересувні джерела забрудненнядвигатели внутреннего сгоранияподвижной составпередвижные источники загрязненияокружающая средаэколого-экономические рискиэкологические требованиятепловозный парквредные выбросыокружающая средаотработанные газыжелезнодорожные передвижные источники загрязненияinternal combustion enginesrolling stockmobile sources of pollutionenvironmentenvironmental and economic risksenvironmental requirementsdiesel locomotive facilityharmful emissionsenvironmentexhaust gasesrailway mobile sources of pollutionКЛКХІЕВизначення кількості шкідливих викидів тепловозними двигунами внутрішнього згоранняОпределение количества вредных выбросов тепловозными двигателями внутреннего сгоранияDetermining the Amount of Harmful Emissions of Diesel Internal Combustion EnginesArticle