Єгоров, Олександр ПетровичРибальченко, Марія ОлександрівнаМаначин, Іван Олександрович2024-03-032024-03-032023Єгоров О. П., Рибальченко М. О., Маначин І. В. Адаптивна система управління швидкісним режимом вільної прокатки з нечітким регулятором. Фундаментальні та прикладні проблеми чорної металургії. Дніпро, 2023. № 37. С. 340–348. DOI: 10.52150/2522-9117-2023-37-340-348.2522-9117 (print)2786-6149 (online)https://jrn.isi.gov.ua/?page_id=4577https://crust.ust.edu.ua/handle/123456789/18194О. Єгоров: ORCID 0000-0002-9867-0437; М. Рибальченко: ORCID 0000-0001-5162-5201; І. Маначин: ORCID 0000-0001-9795-6751UKR: Найкращим швидкісним режимом прокатки на дрібносортних станах є режим вільної прокатки з петлеутворенням у чистових групах клітей. Стабілізація петлі здійснюється системою керування частотою обертання валків прокатних клітей за інформацією датчика положення петлі. Збільшення петлі прокату залежить від частот обертання валків суміжних клітей і коефіцієнта витяжки прокату в кліті, наступної за регульованим проміжком. Для налаштування системи необхідно знати числові характеристики впливів, що обурюють і впливають на величину петлі прокату. Було досліджено зміну частоти обертання двигуна головного приводу клітей при стабілізації величини петлі прокату в міжклітьовому проміжку клітей чистової групи безперервного прокатного стану. Зміна частоти обертання валків характеризує сумарні дії режиму прокатки на величину петлі. Дослідження показали, що у не стаціонарної реалізації можна виділити тренд, який описується цілком детермінованою залежністю, та проводити аналіз випадкової стаціонарної реалізації щодо цього тренду. Була розроблена структурна схема контуру регулювання положення петлі прокату. Ця схема включає: електропровід з контуром струму, контуром швидкості, регулятором швидкості, петлею прокату, регулятором положення петлі, компенсатором обурювальних впливів. Компенсатор виконано на базі Fuzzy контролера і виробляє керуючий вплив залежно від неузгодженості в контурі петлерегулювання. Цим самим відстежується та компенсується низькочастотна складова обурення за швидкістю прокату, яка може досягати 10% від швидкості прокатки. Отримані дані зміни величини петлі без компенсуючого контуру та з ним. Величина петлі в системі без компенсуючого контуру при прокатуванні більш потовщеної задньої частини прокату досягає максимально допустимого розміру. В системі з компенсуючим контуром цього не відбувається. Стабілізувати величину петлі в заданому діапазоні можна або збільшуючи коефіцієнт регулятора, погіршуючи при цьому динаміку всієї багатозв’язкової системи управління швидкісним режимом прокатки, або використовуючи запропонований метод адаптивної компенсації обурення.ENG: The best high-speed mode of rolling mills is the mode of free rolling with loop formation in finishing groups of cages. Stabilization of the loop is carried out by the control system of the rotation frequency of the rolls of rolling cages based on the information of the sensor of the position of the loop. The increase in the loop depends on the frequency of rotation of the rolls of adjacent cages and the coefficient of extraction of the rolled product in the cage following the adjustable gap. To set up the system, it is necessary to know the numerical characteristics of the influences that disturb and affect the size of the rolling loop. The change in the rotation frequency of the main drive of the cages during the stabilization of the size of the rolling loop in the intercellular gap of the cages of the finishing group of the continuous rolling condition was studied. The change in the rotation frequency of the rolls characterizes the total effects of the rolling mode on the size of the loop. Research have shown that in a non-stationary realization it is possible to single out a trend that is described by a completely deterministic dependence, and to conduct an analysis of a random stationary realization with respect to this trend. A structural diagram of the circuit for regulating the position of the rolling loop was developed. This scheme includes: an electric wire with a current loop, a speed loop, a speed regulator, a rolling loop, a loop position regulator, a compensator of disturbing influences. The compensator is based on the Fuzzy controller and produces a control effect depending on the inconsistency in the loop control circuit. In this way, the low-frequency disturbance component at the rolling speed, which can reach 10% of the rolling speed, is monitored and compensated. The obtained data of changes value of the loop without and with a compensating circuit. The size of the loop in the system without a compensating circuit when rolling a thicker rear part of the rolled product reaches the maximum permissible size. This does not happen in a system with a compensating circuit. It is possible to stabilize the value of the loop in a given range either by increasing the regulator coefficient, thereby worsening the dynamics of the entire multi-link control system of the high-speed rolling mode, or by using the proposed method of adaptive disturbance compensation.ukвільна прокаткавалкишвидкісний режимпетлярегуляторFuzzy контролерfree rollingrollsspeed modeloopregulatorFuzzy controllerКАВПTECHNOLOGY::Engineering mechanics::Mechanical manufacturing engineeringАдаптивна система управління швидкісним режимом вільної прокатки з нечітким регуляторомAdaptive Control System of Free Rolling Speed Mode with Fuzzy ControllerArticle10.52150/2522-9117-2023-37-340-348