Бондаренко, Леонид НиколаевичДовбня, Николай ПетровичБобырь, Дмитрий Валерьевич2016-07-262016-07-262015Бондаренко, Л. Н. Зависимость мощности привода механизма передвижения от положения тележки / Л. Н. Бондаренко, Н. П. Довбня, Д. В. Бобырь // Проблеми трибології. – 2015. – № 4. – С. 124–127.http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/8881Д. Бобырь: ORCID 0000-0003-1441-3861, Л. Бондаренко: ORCID 0000-0001-6602-2745RU: С использованием аналитических зависимостей для определения коэффициента трения качения, зависящего от величины полуширины пятна контакта между колесом и рельсом, определена аналитическая зависимость статического и динамического сопротивления передвижению на прямолинейном участке пути от положения тележки в пролете. Получено, что мощность двигателей, определенная предлагаемым способом примерно на 20 % выше, чем по существующим формулам. Доказано, что мощность привода тележки можно определять при ее положении в середине пролета, так как мощности одинаковы и при других положениях тележки в пролете.UK: З використанням аналітичних залежностей для визначення коефіцієнта тертя кочення, що залежить від величини півширини плями контакту між колесом і рейкою, визначена аналітична залежність статичного і динамічного спротиву пересування на прямолінійній ділянці дороги від положення візка в прольоті. Отримано, що потужність двигунів, визначена пропонованим способом приблизно на 20% вище, ніж за існуючими формулами. Доведено, що потужність приводу візка можна визначати при її положенні в середині прольоту, так як потужності однакові і при інших положеннях візки в прольоті.EN: Using the analytical dependence for determination of the coefficient of rolling friction, depending on the size of half width of the contact between wheel and rail, to find an analytical dependence of the static and dynamic resistance movement of the overhead crane on straight sections of the path from the position of truck in the span. The proposed method of determining the engine power mechanisms of movement overhead cranes involves the use of the classical theory of Hertz contact deformation by definition and analysis, depending on the definition of Tabor rolling friction coefficient. Engine power, the inventive method is (for this example) is approximately 20 % higher than the existing formulas. When a truck with a load located in the middle of the span of their engine power is equal to the total value under other provisions of the truck, so the drive power can be determined at the position of truck in the middle of the span.ruмощность приводакоэффициент трения каченияпотужність приводукоефіцієнт тертя коченняthe drive powercoefficient of rolling frictionКЛКПММЗависимость мощности привода механизма передвижения от положения тележкиЗалежність потужності приводу механізму пересування від положення візкаDependence of the Power Drive of the Mechanism Moves from the Position of the TruckArticle