Duguil, AnalouPadilla, JeneferRambuyon, Novie ClaireYap, Joseph M.2024-01-032024-01-032023Duguil A., Padilla J., Rambuyon N. C., Yap J. M. Professional Competencies and Job Performance of Select Academic Librarians in Laguna, Philippines. University Library at a New Stage of Social Communications Development. Conference Proceedings. 2023. No. 8. P. 177–193. DOI: https://doi.org/10.15802/unilib/2023_294005.2707-0476 (Online)http://unilibnsd.diit.edu.ua/article/view/294005https://crust.ust.edu.ua/handle/123456789/17968J. Yap: ORCID 0000-0002-7852-1047ENG: Objective. Academic libraries formulate missions, visions, goals, and objectives based on the aims of the parent organization. There are issues with how librarianship is introduced, particularly in post-generation Z, when individuals have misconceptions about the functions of librarians. This study examined the level of professional competencies and job performance of selected academic librarians in the 21st Century. Methods. Descriptive-correlation method of research was used to provide static pictures of situations as well as to establish relationship between different variables. The respondents of this study are selected academic librarians in region IV-A Philippines. Results. Findings revealed that majority of respondents were 31 years old and above and were female. Meanwhile, the majority of the respondents attained their bachelor's degree and had been in the service for 10 years and below. The academic librarians are highly competent in managing information technologies among three domains of professional competencies. The academic librarians achieve very high level of job performance maintaining high quantity of work, fulfilling job duties, consistent for high quality of work, respond to the needs of users, provide accurate resources, demonstrate responsiveness, are able to use technology, and actively participate in forums. The academic librarians aged 31 years old and above, with master's degree and have 11 years and above of service, higher level of professional competencies than their younger counterpart, with bachelor's degree and 10 years and below of service. The higher the respondents' level of professional competencies in all its dimensions, the higher the level of respondent’s job performance. Conclusions. It can be concluded that the majority of academic librarians in this study were female, 31 years old and above. They had a bachelor's degree and 10 years or less of service. Academic librarians showed high competence in managing information technologies and consistently performed well in their job duties. Older librarians with a master's degree and over 11 years of service displayed higher professional competency and job performance compared to younger librarians with a bachelor's degree and less than 10 years of service. There was a positive correlation between professional competencies and job performance. Overall, academic librarians in this study exhibited strong professional competencies and high job performance.UKR: Мета. Академічні бібліотеки формулюють місії, бачення, цілі та завдання на основі цілей материнської організації. Існують проблеми з тим, як впроваджувати бібліотечну справу, особливо серед представників покоління Z, коли люди мають хибні уявлення про функції бібліотекарів. У цьому дослідженні розглянуто рівень професійної компетентності та ефективність роботи окремих академічних бібліотекарів у 21 столітті. Методика. Описово-кореляційний метод дослідження для створення статичної картини ситуацій, а також для встановлення взаємозв'язку між різними змінними. Респондентами цього дослідження були обрані академічні бібліотекарі з регіону IV-A Філіппін. Результати. Результати опитування показали, що більшість респондентів були у віці 31 рік і старше і були жінками. При цьому більшість респондентів отримали ступінь бакалавра і мають стаж роботи 10 років і менше. Серед трьох сфер професійної компетентності академічні бібліотекарі мають високу компетентність в управлінні інформаційними технологіями. Академічні бібліотекарі досягають дуже високого рівня виконання роботи, підтримуючи високий обсяг роботи, виконуючи посадові обов'язки, послідовно забезпечуючи високу якість роботи, реагуючи на потреби користувачів, надаючи точні ресурси, демонструючи чуйність, вміючи користуватися технологіями та беручи активну участь у форумах. Академічні бібліотекарі у віці 31 рік і старші, які мають ступінь магістра і стаж роботи 11 років і більше, мають вищий рівень професійних компетентностей, ніж їхні молодші колеги, які мають ступінь бакалавра і стаж роботи 10 років і менше. Академічні бібліотекарі віком 31 рік і старші, які мають ступінь магістра і стаж роботи 11 років і більше, мають вищий рівень виконання роботи, ніж їхні молодші колеги, які мають ступінь бакалавра і стаж роботи 10 років і менше. Чим вищий рівень професійних компетентностей респондентів за всіма вимірами, тим вищий рівень виконання роботи респондентами. Висновки. Можна зробити висновок, що більшість академічних бібліотекарів у цьому дослідженні були жінками, віком від 31 року. Вони мали ступінь бакалавра і стаж роботи не більше 10 років. Академічні бібліотекарі продемонстрували високу компетентність в управлінні інформаційними технологіями і стабільно добре виконували свої посадові обов'язки. Бібліотекарі старшого віку, які мають ступінь магістра і стаж роботи понад 11 років, продемонстрували вищий рівень професійної компетентності та виконання посадових обов'язків порівняно з молодими бібліотекарями, які мають ступінь бакалавра і стаж роботи менше 10 років. Існує позитивна кореляція між професійною компетентністю та ефективністю роботи. Загалом, академічні бібліотекарі в цьому дослідженні продемонстрували сильні професійні компетентності та високу ефективність роботи.enacademic librariansprofessional competencyjob performancePhilippinesакадемічні бібліотекаріпрофесійна компетентністьефективність роботиФіліппіниSOCIAL SCIENCES::Other social sciences::Library and information scienceProfessional Competencies and Job Performance of Select Academic Librarians in Laguna, PhilippinesПрофесійні компетентності та ефективність роботи окремих академічних бібліотекарів у Лагуні, ФіліппіниArticlehttps://doi.org/10.15802/unilib/2023_294005