Lingaitis, Leonas PovilasVaičiūnas, GediminasLiudvinavičius, LionginasJevdomacha, GrigorijEvdomakha, Grigory V.2014-10-202014-10-202013Lingaitis, L. P. Methods of calculation line optimum travel of trains with consideration of longitudinal dynamic efforts / L. P. Lingaitis, G. Vaičiunas, L. Liudvinavičius, G. Jevdomacha. // Transport Problems. — 2013. — Vol. 8, is. 2. — P. 25-34. Метадані з http://www.scopus.com/record/display.url?eid=2-s2.0-84880913681&origin=resultslist&sort=plf-f&src=s&st1=%22Methods+of+calculation+line+optimum+travel+of+trains+with+consideration+of+longitudinal+dynamic+efforts%22&sid=1E8E8CF927E5398747048AA106C6558D.I0QkgbIjGqqLQ4Nw7dqZ4A%3a810&sot=b&sdt=b&sl=112&s=TITLE%28%22Methods+of+calculation+line+optimum+travel+of+trains+with+consideration+of+longitudinal+dynamic+efforts%22%29&relpos=0&relpos=0&citeCnt=0&searchTerm=TITLE%28\%26quot%3BMethods+of+calculation+line+optimum+travel+of+trains+with+consideration+of+longitudinal+dynamic+efforts\%26quot%3B%2918960596http://www.transportproblems.polsl.pl/pl/Archiwum/2013/zeszyt2/2013t8z2_03.pdfhttp://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/2788EN: The paper examines the main provisions of the methods used for optimization of station-to-station travel time taken (according to the criteria of minimum fuel consumption for haulage) for freight long train timing with consideration of longitudinal dynamic efforts. A hybrid mathematical model of long train travel is developed, where in one case of travel the train is considered as a flexible non-extensible line with a variable running weight, in other cases the train is considered as a system of weights connected by nonlinear deformable elements with a consideration of gap clearance in a draft. The model allows essentially reducing the time of solving the problem. The problem of selecting an optimum mode of train operation with consideration of longitudinal dynamic efforts and use of method of dynamic programming in a discrete form was set.UK: Розглянуто основні положення методики оптимізації (за критерієм мінімуму витрати палива на тягу) перегінних часів ходу до графіку руху вантажних довгосоставних поїздів з урахуванням поздовжніх динамічних зусиль. Розроблена гібридна математична модель руху довгосоставних поїздів, в якій в одних випадках руху поїзд розглядається, як гнучка нерозтяжна нитка зі змінною погонною масою, в інших, як система мас, з'єднаних нелінійними елементами, що деформуються, які враховують наявність зазорів в упряжі. Така модель дозволяє істотно скоротити час вирішення завдання. Поставлено завдання вибору оптимального режиму ведення поїзда з урахуванням поздовжніх динамічних зусиль з використанням методу динамічного програмування в дискретній формі.RU: Рассмотрены основные положения методики оптимизации (по критерию минимума расхода топлива на тягу) перегонных времен хода к графику движения грузовых длинносоставных поездов с учётом продольных динамических усилий. Разработана гибридная математическая модель движения длинносоставного поезда, в которой в одних случаях движения поезд рассматривается, как гибкая нерастяжимая нить с переменной погонной массой, в других, как система масс, соединенных нелинейными деформируемыми элементами, учитывающими наличие зазоров в упряжи. Такая модель позволяет существенно сократить время решения задачи. Поставлена задача выбора оптимального режима ведения поезда с учетом продольных динамических усилий с использованием метода динамического программирования в дискретной форме.enlong and heavy trainsfuel and energy resourcesperformance chartstraction modelongitudinal dynamic effortsmathematical modellingScopusскопусдовгі і важкі поїздипаливно-енергетичні ресурсиграфіки продуктивностірежим тягипоздовжні динамічні зусилляматематичне моделюваннядлинные и тяжелые поездатопливно-энергетические ресурсыграфики производительностирежим тягипродольные динамические усилияматематическое моделированиеMethods of Calculation Line Optimum Travel of Trains with Consideration of Longitudinal Dynamic EffortsМетодика расчета оптимальных перегонных времен хода поездов с учётом продольных динамических усилийМетодика розрахунку оптимальних перегінних часів ходу поїздів з урахуванням поздовжніх динамічних зусильArticle