The Specifics of the Elective “School of Leadership” using Repositories of Online Resources (abstracts)

Loading...
Thumbnail Image
Date
2023
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Ukrainian State University of Science and Technologies, Dnipro
Abstract
ENG: The purpose of the study is to observe the peculiarities of conducting the elective “School of leadership” for applicants. A comprehensive approach to the study of the problem led to the use of such theoretical research methods as the analysis of philosophical, pedagogical, psychological and sociological literature to identify the specifics of leadership and leadership competence, the analysis of online resources, synthesis, comparison, generalization of various scientific approaches to the basic concepts of the study and determination of the specifics of the organization and conducting the elective “School of leadership”. The work clarifies the essence of the concepts “leadership competence”, “elective”, “elective class”, discloses the peculiarities of organization and conduct, main tasks, content modules, organizational and pedagogical conditions of the elective “School of leadership”. The work describes the knowledge and skills that students will be able to improve and develop thanks to a properly planned and organized elective using the resources of online repositories. Particular attention is paid to the features of ensuring the effectiveness and efficiency of the elective for the formation of students’ leadership competence and the content of the elective “School of leadership”, which depends on the achievement of the set goal, aims and tasks for the development of student-leaders.
UKR: Метою дослідження є спостереження за особливостями проведення факультативу «Школи лідерства» для абітурієнтів. Комплексний підхід до дослідження проблеми зумовив використання таких теоретичних методів дослідження, як аналіз філософської, педагогічної, психологічної та соціологічної літератури для виявлення специфіки лідерства та лідерської компетентності, аналіз онлайн-ресурсів, синтез, порівняння, узагальнення різних наукових підходів до основних концепцій вивчення та визначення специфіки організації та проведення факультативу «Школи лідерства». У роботі з’ясовано сутність понять «лідерська компетентність», «факультатив», «факультативне заняття», розкрито особливості організації та проведення, основні завдання, змістові модулі, організаційно-педагогічні умови факультативу «Школи лідерства». У роботі описано знання та вміння, які учні зможуть вдосконалити та розвинути завдяки правильно спланованому та організованому факультативу. Особливу увагу приділено особливостям забезпечення ефективності факультативу для формування лідерської компетентності учнів та змісту факультативу «Школа лідерства», від якого залежить досягнення поставленої мети, цілей і завдань для розвитку студентів-лідерів.
Description
A. Zhukova: ORCID 0000-0002-7292-1605, N. Mykytenko: ORCID 0000-0003-4975-4404, A. Kotlovskyi: ORCID 0000-0001-6320-0235
Keywords
leadership, leader, leadership competence, leadership potential, elective, online resources, applicant, лідерство, лідер, лідерська компетентність, лідерський потенціал, факультатив, онлайн-ресурси, абітурієнт
Citation
Zhukova A., Mykytenko N., Kotlovskyi A. The Specifics of the Elective “School of Leadership” using Repositories of Online Resources. University Library at a New Stage of Social Communications Development : матеріали VІII Міжнар. конф., (м. Дніпро, 05.10–06.10.2023 р.). Дніпро, 2023. URL: http://conflib.diit.edu.ua/Conf_univ_Library_2023/paper/view/29005/16879.