The Specifics of the Elective “School of Leadership” Using Repositories of Online Resources

Loading...
Thumbnail Image
Date
2023
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Ukrainian State University of Science and Technologies, Dnipro
Abstract
ENG: Objective. Modern online library resources play an important role in the organisation and conduct of the School of Leadership elective. The purpose of this study is to consider the peculiarities of conducting the elective “School of Leadership” for applicants using online resource repositories. Methods. A comprehensive approach to the study of the problem led to the use of such theoretical research methods as the analysis of philosophical, pedagogical, psychological and sociological literature to identify the specifics of leadership and leadership competence, the analysis of repositories of online resources, synthesis, comparison, generalization of various scientific approaches to the basic concepts of the study and determination of the specifics of the organization and conducting the elective “School of leadership”. Results. The work clarifies the essence of the concepts “leadership competence”, “elective”, “elective class”, discloses the peculiarities of organization and conduct, main tasks, content modules, organizational and pedagogical conditions of the elective “School of leadership”. The work describes the knowledge and skills that students will be able to improve and develop thanks to a properly planned and organized elective using the resources of online repositaries. Particular attention is paid to the features of ensuring the effectiveness and efficiency of the elective for the formation of students’ leadership competence and the content of the elective “School of leadership”, which depends on the achievement of the set goal, aims and tasks for the development of student-leaders. Conclusions. The main results that were obtained within the framework of this scientific research should be considered the substantiation of the concept of “elective” and the description of the specifics of the organization and the conducting of the elective “School of leadership” for students. The results of this scientific research, as well as the conclusions formulated on their basis, are of practical value for scientists, teachers of educational institutions, psychologists and other specialists who are engaged in the study of leadership problems and the formation of leadership competence and the search for effective methods, means and forms of work for the development of applicants’ leadership potential.
UKR: Мета. Cучасні бібліотечні онлайн-ресурси відіграють важливу роль в організації та проведенні факультативу "Школа лідерства". Мета дослідження полягає у розгляді особливостей проведення факультативу «Школа лідерства» для здобувачів освіти з використанням репозиторіїв онлайн-ресурсів. Методика. Комплексний підхід до дослідження проблеми зумовив використання таких теоретичних методів дослідження, як аналіз філософської, педагогічної, психологічної та соціологічної літератури для виявлення специфіки лідерства та лідерської компетентності, синтез, порівняння, узагальнення різних наукових підходів до основних концепцій вивчення та визначення специфіки організації та проведення факультативу «Школа лідерства». Результати. У роботі з’ясовано сутність понять «лідерська компетентність», «факультатив», «факультативне заняття», розкрито особливості організації та проведення, основні завдання, змістові модулі, організаційно-педагогічні умови факультативу «Школа лідерства». У роботі описано знання та вміння, які здобувачі освіти зможуть вдосконалити та розвинути завдяки правильно спланованому та організованому факультативу. Особливу увагу приділено особливостям забезпечення ефективності факультативу для формування лідерської компетентності студентів та змісту факультативу «Школа лідерства», від якого залежить досягнення поставленої мети, цілей і завдань для розвитку студентів-лідерів. Висновки. Основними результатами, які були отримані в рамках даного наукового дослідження, слід вважати обґрунтування поняття «факультатив» та характеристику специфіки організації та проведення факультативу «Школа лідерства» для студентів. Результати цього наукового дослідження, а також сформульовані на їх основі висновки мають практичне значення для науковців, викладачів освітніх закладів, психологів та інших спеціалістів, які займаються дослідженням проблем лідерства й формування лідерської компетентності та пошуком ефективних методів, засобів і форм роботи для розвитку лідерського потенціалу здобувачів освіти.
Description
N. Mykytenko: ORCID 0000-0003-4975-4404; A. Kotlovskyi: ORCID 0000-0001-6320-0235
Keywords
leadership, leader, leadership competence, leadership potential, elective, libraries, repository, online resources, applicant, лідерство, лідер, лідерська компетентність, лідерський потенціал, факультатив, бібліотеки, репозиторій, онлайн-ресурси, абітурієнт
Citation
Mykytenko N. O., Kotlovskyi A. M. The Specifics of the Elective “School of Leadership” Using Repositories of Online Resources. University Library at a New Stage of Social Communications Development. Conference Proceedings. 2023. No. 8. P. 108–118. DOI: https://doi.org/10.15802/unilib/2023_293486.
Collections