Інші праці НБ (раніше НТБ)

Permanent URI for this collection

UK: Інші праці НБ (раніше НТБ) EN: Other works of SL (formerly STL)

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 54
  • Item
    Комунікаційні моделі діяльності бібліотек ВНЗ в умовах інформатизації (дисертація)
    (Харківська державна академія культури, 2011) Колесникова, Тетяна Олександрівна
    UKR: Дисертація присвячена визначенню тенденцій розвитку комунікаційних моделей діяльності бібліотек ВНЗ України під впливом інформатизації. Охарактеризовано умови формування нових моделей комунікаційної діяльності бібліотек, особливістю яких є можливість поєднання лінійного та нелінійного подання інформації. Досліджено, що в процесі еволюції на основі новітніх технологічних рішень лінійна (документально-комунікаційний рівень) комунікаційна модель діяльності бібліотеки змінюється на інтеракційну (інформаційно-комунікаційний рівень), а надалі — на інтеграційну (когнітивно-комунікаційний рівень). Доведено, що застосування комунікаційних моделей діяльності, які мають нелінійний характер, збільшує можливість якісних змін у разі неперервних змін параметрів діяльності бібліотек ВНЗ та інформаційного простору освіти і науки. Розглянуто стан та уточнено періодизацію інформатизації в бібліотеках ВНЗ України; обґрунтовано відповідність застосування визначеної комунікаційної моделі діяльності бібліотеки в різні періоди їх інформатизації.
  • Item
    Відкриті освітні ресурси та бібліотекарі
    (Український державний університет науки і технологій, Дніпро, 2023) Колесникова, Тетяна Олександрівна; Щербатюк, Тетяна Григорівна
    UKR: Відкриті освітні ресурси (Open Educational Resources, OER) – це матеріали для викладання, навчання та досліджень в будь-якому форматі й на будь-якому носії (цифровому або іншому). Вони є складовою Відкритої освіти (Open Education, OE) і сприяють вільному та відкритому обміну знаннями в національній і глобальній освіті. В усіх країнах діяльність академічних бібліотек у напрямі OER цілком співпадає з найголовнішою характеристикою освіти як обміну знаннями, ідеями та інформацією з іншими, на основі яких можуть бути побудовані нові знання, навички, ідеї та розуміння. Українська освіта робить перші кроки у прийнятті OER. Тому бібліотекарям ЗВО України потрібне розуміння, які ролі в OER мають їх зарубіжні колеги. Ролі бібліотекарів: 1) інформаційні фахівці з теорії та практик відкритості; 2) фахівці з е-публікацій; 3) консультанти; 4) педагоги; 5) бібліотекарі; 6) автори; 7 користувачі; 8) креативні менеджери проектів; 9) організатори спільнот тощо.
  • Item
    Робота з профілями авторів і профілями наукових журналів в Google Scholar : методичні рекомендації для студентів, науково- педагогічних і наукових співробітників УДУНТ
    (Український державний університет науки і технологій, 2023) Колесникова, Тетяна Олександрівна; Щербатюк, Тетяна Григорівна
    UKR: Методичні рекомендації призначені для використання студентами, науково-педагогічними і науковими співробітниками Українського державного університету науки і технологій. Рекомендації містять інформацію про систему Google Scholar, а також покрокову інструкцію зі створення або редагування профілів авторів та наукових журналів, в тому числі в контексті об’єднання ЗВО.
  • Item
    Гуманізм Мішеля де Монтеня – представника епохи Відродження (презентація)
    (Український державний університет науки і технологій, м. Дніпро, 2022) Адамян, Ганна Рафіківна
    UKR: У презентації розглянута біографія філософа Мішеля Монтеня та його головний твір "Спроби". Світ і людина в ньому. Рефлексія автора подіям у Франції та Європі часів контрреформації, релігійних війн та Відродження.
  • Item
    Гуманізм Мішеля де Монтеня – представника епохи Відродження (тези доповіді)
    (Український державний університет науки і технологій, м. Дніпро, 2022) Адамян, Ганна Рафіківна
    UKR: У тезах розглянута біографія філософа Мішеля Монтеня та його головний твір "Спроби". Світ і людина в ньому. Рефлексія автора подіям у Франції та Європі часів контрреформації, релігійних війн та Відродження.
  • Item
    Ліцензії Creative Commons
    (Український державний університет науки і технологій, Дніпро, 2023) Щербатюк, Тетяна Григорівна; Колесникова, Тетяна Олександрівна
    UKR: Ліцензії Creative Commons надають усім, від окремих авторів до великих установ, стандартизований спосіб надання публічного дозволу на використання їхніх творчих робіт відповідно до закону про авторське право. З точки зору повторного використання, наявність ліцензії Creative Commons на твір, захищений авторським правом, відповідає на запитання: «Що я можу робити з цим твором?». На слайді розглянуто: з яких елементів складаються ліцензії СС, шість різних типів ліцензій та що дозволено по кожній із них.
  • Item
    European Practices of Overcoming Language Barriers in Times of Crisis: Open Educational Resources
    (Ukrainian State University of Science and Technologies, Dnipro, 2022) Kolesnykova, Tetiana O.; Corti, Paola; Buist-Zhuk, Mira
    ENG: Objective. In any given country, the national language and education not only help to impart knowledge but also broaden the horizons of students, teaching them to be more tolerant of different cultures. Today, the Ukrainian language as an important component of national identity and state building is one of the main goals of Russia in its war against Ukraine. That is why one of the main challenges for higher education in Ukraine during wartime is to create modern and high-quality educational materials in the national language as quickly as possible, in order to facilitate remote teaching, learning and research processes at universities. The mechanism for responding to this challenge is to turn to the experience of creating, adapting and using Open Educational Resources (OER) in Europe and the rest of the world. The aim of the study is to consider the practices of creating, adapting and using OER in European universities and libraries in the context of their benefits, including the possibilities of overcoming language barriers in times of crisis. Methods. This article is based on the analysis of the literature on OER practices in facilitating the overcoming of language barriers, on the activities of ENOEL, on the practices of librarians and educationalists of several European universities, as well as on self-reflection and direct experience of the circumstances of the war by Ukrainian librarians, who continue information support of the educational process. Results. The theoretical aspects and implemented practical solutions demonstrate that OER can be an effective solution in times of crisis (whether a pandemic or a war) to the issue of quality information support of distance education with materials in the national language in any country in Europe and the world. In the context of higher education in Ukraine, OER is a means and one of the methods of overcoming linguocide by the Russian Federation – the purposeful destruction of the Ukrainian language as the main feature of the ethnic group. The experience of working with OER of the USUST Scientific Library (Dnipro, Ukraine) is the story of a library that was looking for opportunities to answer its local challenges and resolve problems during the COVID-19 pandemic, and found solutions that became necessary during the war with Russia. Conclusions. The authors hope that Ukrainian-language OER will soon become a mandatory element in the cultural environment of Ukrainian universities. And it is OER that can help overcome Ukrainian linguocide in educational resources. The experience of librarians of the European Network of Open Education Librarians (ENOEL) proves that one of the most important roles in this is played by university librarians.
  • Item
    Відкритий доступ та відкрита освіта
    (Український державний університет науки і технологій, Дніпро, 2022) Колесникова, Тетяна Олександрівна; Щербатюк, Тетяна Григорівна
    UKR: Відкритий доступ (ВД) та відкрита освіта (ВО) підкреслюють важливість забезпечення доступності інформації для людей по всьому світу, незалежно від матеріального становища чи соціального статусу. Це не зовсім окремі ідеї або несумісні практики. Цей слайд дає чітке уявлення про схожість і відмінності між ними. Також на слайді представлені причини, чому слід використовувати Відкритий доступ та відкриту освіту.
  • Item
    Перетин типів навчальних матеріалів
    (Український державний університет науки і технологій, Дніпро, 2022) Колесникова, Тетяна Олександрівна; Щербатюк, Тетяна Григорівна
    UKR: OER підпадають під категорію доступних навчальних матеріалів, хоча не всі доступні навчальні матеріали є OER. На слайдіі це представлено, як діаграму Венна, де найширший рівень контенту - це "навчальні матеріали", і лише після того, як ви визначите та відфільтруєте ці матеріали на предмет доступності, вільного доступу та відкритої ліцензії з дозволом на ремікс, ви досягнете рівня, на якому знаходяться OER.
  • Item
    University Library at a New Stage of Social Communications Development. Conference Proceedings. No VI (2021)
    (Dnipro National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan, Dnipro, 2021)
    ENG: The journal is a peer-reviewed edition that supports a policy of open access to scientific publications and publishers articles under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Field of science and issues in focus: Journal of Conference proceedings depict the latest achievements in the research of library and information science - revealing emerging trends and new ideas before they appear in journals. Journal of Conference proceedings offer broad coverage of new ideas, methodologies and projects in fast-moving areas of research related to the activity of university libraries in education, science and culture.
  • Item
    University library at a New Stage of Social Communications Development. Conference Proceedings. No V (2020)
    (Dnipro National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan, Dnipro, 2020)
    ENG: The journal is a peer-reviewed edition that supports a policy of open access to scientific publications and publishers articles under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Field of science and issues in focus: Journal of Conference proceedings depict the latest achievements in the research of library and information science - revealing emerging trends and new ideas before they appear in journals. Journal of Conference proceedings offer broad coverage of new ideas, methodologies and projects in fast-moving areas of research related to the activity of university libraries in education, science and culture.
  • Item
    University Library at a New Stage of Social Communications Development. Conference Proceedings. No IV (2019)
    (Dnipro National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan, Dnipro, 2019)
    ENG: The journal is a peer-reviewed edition that supports a policy of open access to scientific publications and publishers articles under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Field of science and issues in focus: Journal of Conference proceedings depict the latest achievements in the research of library and information science - revealing emerging trends and new ideas before they appear in journals. Journal of Conference proceedings offer broad coverage of new ideas, methodologies and projects in fast-moving areas of research related to the activity of university libraries in education, science and culture.
  • Item
    Екологічні аспекти діяльності університетських бібліотек
    (Український державний університет науки і технологій, Дніпро, 2022) Юнаковська, Вікторія Вікторівна; Шитікова, Тетяна Миколаївна; Матвєєва, Олена Володимирівна
    UKR: Завдання бібліотек сприяти виробленню в різних категорій населення екологічного стилю мислення. Основною умовою зміни ставлення до навколишнього середовища є екологічна освіта. Університетські бібліотеки створюють можливості для ефективного використання інформаційних ресурсів, в тому числі, і з екологічних питань, відіграють важливу роль в екологічній освіті та вихованні екологічної свідомості користувачів.
  • Item
    Участь бібліотекарів у проєкті «Цифрова освіта України»
    (Український державний університет науки і технологій, Дніпро, 2022) Щербина, Марина Олегівна; Покровська, Наталія Василівна; Іванько, Тетяна Сергіївна; Федорович, Марина Миколаївна; Сорока, Оксана Володимирівна
    UKR: Для покращення якості дистанційного навчання студентів створюються відкриті освітні ресурси. Викладачами Українського державного університету науки і технологій (УДУНТ) за підтримки Наукової бібліотеки опубліковані перші відкриті електронні підручники. Вони дають можливість кожному студенту, незалежно від рівня його підготовки, брати активну участь у навчальному процесі, індивідуалізовувати свій процес навчання, здійснювати самоконтроль.
  • Item
    Перспективи трансформації відкритої наукової комунікації в академічному університеті: порівняння української й німецької бібліотеки
    (Український державний університет науки і технологій, Дніпро, 2022) Семенова, Людмила Анатоліївна; Варакута, Марина Леонідівна
    UKR: Пандемія COVID-19 й нова війна розпочата російським режимом проти української демократичної держави виявила нові тенденції в різних сферах суспільства. Ці сучасні світові тенденції почали еру трансформації та екологія життя. . Освітні і бібліотечні інфраструктури почали змінювати суттєво стратегію для різних видів комунікації. Поширення зростання форми для дистанційної навчання й робота віддалено для працівників освітньої й бібліотечної спільноти під час війни а також під час пандемії коронавіруса. Це спонукало академічні заклади до більш широкого впровадження ресурсів відкритого доступу. Розглянуто перспективи трансформації відкритої наукової комунікації в академічному університеті в порівнянні між українськими і німецькими бібліотеками.
  • Item
    Актуалізація бібліотечних фондів: з досвіду роботи Наукової бібліотеки Українського державного університету науки і технологій
    (Український державний університет науки і технологій, Дніпро, 2022) Петренко, Олена Анатоліївна; Сідорчик, Олена Володимирівна
    UKR: В роботі надано аналіз актуалізації книжкового фонду бібліотеки на сучасному етапі. Розглянуті питання вилучення літератури з фонду, та іі списання, створенню електронної бібліотеки, роботі з відкритими освітніми ресурсами.
  • Item
    Перспективи розвитку відкритого електронного освітнього простору: співпраця викладачів та бібліотекарів освітнього закладу
    (Український державний університет науки і технологій, Дніпро, 2022) Горбова, Олександра Вікторівна; Щербатюк, Тетяна Григорівна
    UKR: Навчання в сучасних реаліях складається переважно із трьох складових: вільний доступ до інформації, дистанційне навчання та відкрита освіта. Дистанційне навчання складає відносини студент-викладач, а відкрита освіта тісно пов’язана з активним застосуванням сучасних інформаційних і телекомунікаційних технологій, які створюють перспективи створення відкритого електронного освітнього простору в межах об’єкту освіти.
  • Item
    Створення екологічного документального простору шляхом актуалізації бібліотечних фондів (з досвіду роботи Наукової бібліотеки Українського державного університету науки і технологій) (тези доповіді)
    (Український державний університет науки і технологій, Дніпро, 2022) Долматова, Ніна Іванівна; Слищенко, Тетяна Анатоліївна; Скорченко, Ілона Володимирівна; Іванова, Тетяна Дмитрівна
    UKR: В роботі розглядаються питання актуалізації комплектування фондів в складних умовах сьогодення. Увагу зосереджено на вилученні морально-застарілих видань, а особливо тих, що несуть ворожий інформаційний вплив на суспільство, пропагують насильство та агресію.
  • Item
    Трансформація окремих підрозділів Наукової бібліотеки УДУНТ під впливом подій, що відбуваються в суспільстві
    (Український державний університет науки і технологій, Дніпро, 2022) Бондаренко, Олена Олегівна
    UKR: Розглянуто деякі цифрові технології, які змінюють сутність і місію бібліотеки в суспільстві та трансформування Наукової бібліотеки Українського державного університету науки і технологій в інтелектуальний і технологічний центр вільного доступу до інформаційних ресурсів.
  • Item
    Історія античних бібліотек. Олександрійська бібліотека. Від папірусу до електронних книг (тези доповіді)
    (Український державний університет науки і технологій, Дніпро, 2022) Адамян, Ганна Рафіківна; Щетініна, Тетяна Вікторівна
    UKR: Без знання історії стає неможливим рух до майбутнього. Бібліотеки існували з давніх давен і мали величезне значення для сучасників, а згодом і до наступних поколінь. Людина завжди прагнула до здобуття знань і саме бібліотеки несли в собі основне принципове навантаження просвітництва. Тому неможливо переоцінити значення та вагомий вклад античних бібліотек в історію людства.