Статті КБВ

Permanent URI for this collection

ENG: Articles

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 210
  • Item
    Аналіз науково-технічних аспектів одержання газобетону зниженої густини
    (Національний університет водного господарства та природокористування, Рівне, 2023) Сторчай, Надія Станіславівна; Радкевич, Анатолій Валентинович; Соколов, Ігор Анатолійович; Зібров, Іван Федорович
    UKR: У статті представлено літературний огляд, за результатами якого встановлено, що на тлі загальносвітових тенденцій ефективного використання сировинних та енергетичних ресурсів застосування автоклавного газобетону як теплоізоляційного та конструкційного матеріалу є перспективним. Однак виробництво автоклавного газобетону зниженої середньої густини з необхідною для транспортування та монтажу міцністю при стиску є актуальним питанням і потребує комплексного рішення.
  • Item
    Peculiarities of Organizational and Technological Approaches to the Post-War Restoration of Infrastructural Objects in Ukraine
    (E3S Web of Conferences, 2024) Savytskyi, Mykola V.; Radkevych, Anatolyi V.; Savytskyi, Oleksandr; Babenko, Maryna; Shevchenko, Tetyana
    ENG: As a result of russia's insidious war against Ukraine, thousands of infrastructure facilities and nergetical objects were destroyed or damaged. We are sure, Ukraine will win this war. Already today, the territories of the country freed from the occupiers with the destruction of residential and civilian buildings, infrastructure facilities need restoration. In Ukraine, the Government Plan for the Recovery of Ukraine has been developed. Ukraine's Recovery Plan is aimed at ccelerating sustainable economic growth. But this Program outlines general approaches and directions for he recovery and development of Ukraine. Therefore, it is necessary to develop detailed local rograms that contain organizational and technological approaches to the implementation of restoration works. The programs must to help local authorities, territorial communities in which housing and social infrastructure objects were damaged or destroyed as a result of russian armed aggression, to make decisions regarding the planning and implementation of restoration works and the development of territories. Purpose of the study: to develop detailed Local Program which specifies the National Programs of the Recovery Plan of Ukraine and contain organizational and technological approaches to the implementation of restoration works.
  • Item
    Аналіз набору міцності збірними залізобетонними елементами в зимових умовах
    (ТОВ “Видавництво “Ліра-К”, Київ, 2024) Радкевич, Анатолій Валентинович; Нетеса, Андрій Миколайович; Ткач, Таїсія Вячеславівна
    UKR: Незважаючи на суттєве домінування монолітного будівництва над збірним, останній спосіб залишається актуальним для інфраструктурного, промислового та громадського будівництва на території України. З огляду на виклики сьогодення, військові дії, енергетичні складнощі, підвищується необхідність прискорення темпів будівництва будівель і споруд, в тому числі в зимових умовах. Цього можна досягти використанням збірних залізобетонних конструкцій, збирання яких потребує мінімальних енерговитрат та логістичних операцій. З огляду на необхідність максимального прискорення циклу виготовлення збірних конструкцій на заводах будівельної індустрії, постачання готової продукції (збірних залізобетонних елементів) на об’єкти будівництва виконується у віці 10-15 діб, при наборі 50-70% проєктної міцності. Подальша витримка і набір міцності прогнозується в умовах, що відрізняються від нормативних, що може знижувати швидкість набору міцності. В межах дослідження виконано вимір міцності збірних залізобетонних елементів, монтаж та витримка яких виконувались в зимових умовах. Вимір виконувався неруйнівним механічним методом (метод пружинного відскоку) електронним склерометром, по більш ніж 50 залізобетонним конструкціям (плитам). Проаналізовано міцність елементів шляхом виміру поверхневої міцності в 10 точках (для кожного елементу), з виключенням явно помилкових значень, розрахунком середньої міцності, визначенням коефіцієнту варіації та середньоквадратичної похибки. Встановлено зниження міцності деяких елементів в результаті витримки в умовах від’ємних температур до моменту набору проєктної міцності. Складено перелік заходів, вживання яких дозволить уникнути зниження міцності та відновити процес набору проєктної міцності.
  • Item
    Choice of STFT and WT Parameters for Monitoring of EMI in Track Circuits
    (Institute of Electrical and Electronics Engineers, 2023) Havryliuk, Volodymyr I.; Nibaruta, Regis; Radkevych, Anatolii V.
    ENG: The article considers the problem of the correct choice of the parameters of the short-time Fourier transform and the continuous wavelet transform to ensure monitoring of electromagnetic interference in rails in order to ensure the electromagnetic compatibility of traction current with track circuits. The problem of correct choice of parameters for the time-frequency analysis of currents in track circuits lies in the strict requirements of the standards for the accuracy of measuring the magnitude, frequency, and duration of disturbances, as well as in the specifics of the measured current parameters and in restrictions inherent in the short-time Fourier transform and continuous wavelet transforms on the accuracy of measuring harmonic parameters. The specificity of currents in rails is associated with a large dynamic range of harmonics, a wide frequency range and the proximity of harmonics in the spectrum to each other, which makes it difficult to distinguish weak harmonics against the background of more powerful ones, as well as in the non-periodic and random nature of current. The paper considers the technology of the correct choice of parameters of the short-time Fourier transform and the continuous wavelet transforms. The results of the work were approved during testing of new types of trains.
  • Item
    Controlling the Dynamic Characteristics of Steel Bunker Containers for Bulk Materials
    (IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 2024) Bannikov, Dmytro O.; Tiutkin, Oleksii L.; Hezentsvei, Yukhym; Muntian, Antonina O.
    ENG: The article presents the main results of research devoted to the definition and analysis of the dynamic characteristics of steel small-sized bunker containers for storing bulk materials. All studies were carried out using the finite element method with the use computer complex SCAD. The object of research was a bunker of a bypass track for feeding bulk materials with a total volume of up to 70 m3. The study analysed the natural partial frequency spectrum and the partial oscillation modes of individual load-bearing elements of the bunker. Based on the results of the data analysis, a rather high quantitative density of the natural frequency spectrum was determined. At the same time, its lower limit is about 25-30 Hz for an empty bunker capacity and decreases to 3-5 Hz when the bunker is fully loaded, which is dangerous from the point of view of the possibility of resonance phenomena. In order to qualitatively and quantitatively control the dynamic characteristics, it was proposed to change the steel strength of the structure, which made it possible to change the natural frequencies by about 15% for every 100 MPa change in steel strength for the bunker containers of the considered type.
  • Item
    Інноваційна технологія спорудження пілонної станції метрополітену на основі досвіду використання NATM
    (Український державний університет науки і технологій, Дніпро, 2024) Банніков, Дмитро Олегович; Нетеса, Микола Іванович; Купрій, Володимир Павлович; Дубінчик, Ольга Іванівна
    UKR: Мета. Станція метрополітену пілонного типу глибокого закладення доволі довгий час вважалася підземною конструкцією, що вже не має потенціалу розвитку. Однак, після впровадження інноваційних технологій під час будівництва Дніпровського метрополітену, зокрема Новоавстрійського методу проходки тунелів (NATM), ця конструкція знову застосовується і має розвиток подальшого використання. Метою наукової статті є аналіз інновацій в технології спорудження трьохсклепінчастої пілонної станції метрополітену із збірного залізобетону з використанням NATM, які потребують наукового обґрунтування. Методика. Для досягнення поставленої мети переглянуто традиційну технологію спорудження пілонної станції глибокого закладення. Проведений аналіз особливостей NATM, які дозволяють застосувати його під час спорудження пілонної станції в міцних скельних породах. Реалізований поетапний аналіз спорудження станції із залученням математичного моделювання на основі методу скінченних елементів. Для цього створено ряд скінченно-елементних моделей кожного етапу спорудження станції пілонного типу. Після проведеного чисельного аналізу було проведене коригування вказаних моделей у відповідності до змін, що пов’язані з новою технологією спорудження. Результати. Отримано значення напружено-деформованого стану пілонної станції в ході чисельного аналіз кожного етапу спорудження. Аналіз напружень доводить можливість застосування інноваційної технології спорудження у випадку пілонної станції. Наукова новизна. На основі виконаного чисельного аналізу поетапного спорудження пілонної станції на основі NATM, отримано залежності, що дозволяють переглянути існуючу концепцію спорудження цього типу станцій в міцних скельних породах. Отримані дані обґрунтовують застосування NATM і вивільнюють потенціал проаналізованої підземної споруди. Практична значимість. Проведене обґрунтування інноваційної технології на основі NATM дозволяє розширити область її застосування та успішно проводити будівництво таких складних підземних об’єктів.
  • Item
    Огляд змін в структурі сортаментів та вартості будівельних профілів України
    (Український державний університет науки і технологій, Дніпро, 2024) Радкевич, Анатолій Валентинович; Банніков, Дмитро Олегович; Нікіфорова, Наталія Анатоліївна
    UKR: Мета. Основною метою публікації є якісний та кількісний аналіз змін, що пов’язані із введенням в дію у вітчизняній нормативній базі на протязі останніх років нових стандартів на сталевий металопрокат. Також додатковою метою є оцінка змін в структурі вартості на окремі види металопрокату в Україні за останні 5 років. Методика. Для досягнення основної мети були детально розглянуті як чинні на тепер в Україні стандарти на металопрокат, так і відмінені попередні стандарти. Співставлення стандартів на листові профілі виконувалось за критеріями кількості типорозмірів та самих профілів в стандарті. Співставлення стандартів на фасонні профілі виконувалось за декількома критеріями – кількість наявних типорозмірів профілів, кількість самих профілів, масові показники найбільшого та найменшого профілів, а також показники ефективності (ядрова відстань і квадрат радіуса інерції) найбільшого та найменшого профілів за стандартом. Для оцінки змін в структурі вартості сортаментних профілів різних типів проводилось кількісне співставлення їх абсолютної та відносної ринкової вартості за даними відкритих електронних ресурсів за останні 5 років. Результати. На тепер в частині стандартів на сортамент сталевих виробів в Україні йде систематичне та повноцінне оновлення нормативної бази із збереженням власного вітчизняного надбання в повній мірі. Основними проблемними питаннями в частині сортаментної нормативної бази на тепер є необхідність розробки та впровадження стандарту на плоский гарячекатаний широкосмуговий лист, спеціалізованих і вдосконалених стандартів на гарячекатаний тавр та на холодногнутий квадратний і прямокутний профілі, а також необхідність надання офіційного статусу стандарту на двотаври з паралельними гранями полиць. Наукова новизна. В даній публікації виконана теоретична оцінка сучасних змін в чинній нормативні базі України, яка регламентує питання сортаменту сталевого металопрокату. Зокрема проаналізовано 2 типи листового прокату, 5 типів фасонного гарячекатаного прокату і 3 типи фасонних холодногнутих профілів, які є найбільш вживаними для сталевих будівельних конструкцій. Розраховані основні показники ефективності профілів за старими та новими стандартами. Практична значимість. В практичній частині виконаного оглядового дослідження оцінено зміни в структурі вартості основних типів сталевого металопрокату за останні 5 років в Україні. Окремо визначені основні проблемні питання чинної сортаментної бази України та надано практичні рекомендації щодо їх усунення.
  • Item
    Зміни щодо нормативного визначення кліматичних навантажень і впливів на будівельні конструкції
    (Український державний університет науки і технологій, Дніпро, 2024) Банніков, Дмитро Олегович; Радкевич, Анатолій Валентинович; Косячевська, Світлана Миколаївна
    UKR: Мета. Основною метою публікації є якісний та кількісний аналіз змін щодо кліматичних навантажень, які пов’язані з уведенням в дію у вітчизняній нормативній базі стандарту ДБН В.1.2–2:2006, порівняно з попереднім стандартом, а також подальших змін до цього стандарту. Методика. Для досягнення цієї мети були розглянуті як самі стандарти з визначення навантажень і впливів на будівельні конструкції, так і введені в дію Зміни, що передбачали низку новацій. Основний акцент при цьому зроблено на методології визначення різних видів кліматичних навантажень, зокрема навантажень від власної ваги ґрунтів, снігового та вітрового навантажень, ожеледно-вітрового навантаження, а також системи складання сполучень цих навантажень. Охоплено питання термінологічного забезпечення процесу визначення навантажень. Результати. На основі виконаного порівняльного аналізу встановлено, що запропонований у Змінах підхід до складання сполучень навантажень дозволяє отримати більш високі їх значення, ніж всі попередньо використані підходи. Методика визначення навантаження від власної ваги ґрунтів залишилась без змін. Методика визначення снігового та вітрового навантажень змінена принципово. При цьому остаточні значення навантажень є в 2,5–3 рази вищими за значення в попередньому стандарті. Найбільше це проявилось для Сумської та Чернігівської областей України. Методика визначення ожеледно-вітрового навантаження доповнена в частині врахування вітрового напору за наявності ожеледних відкладень. При цьому кореляція з вітровим напором за умови відсутності ожеледних відкладень не є досить чіткою. Наукова новизна. Якісно та кількісно оцінено зміни в методиці визначення основних видів кліматичних навантажень на будівельні конструкції для умов України, зокрема навантажень від власної ваги ґрунтів, снігового та вітрового навантажень, ожеледно-вітрового навантаження, а також системи складання сполучень цих навантажень. Практична значимість. Отримано дані, які дозволяють визначити шляхи та напрями подальшого вдосконалення та уточнення наявних методик розрахунку основних кліматичних навантажень для умов України.
  • Item
    Аналіз методів розрахунку на прогресуюче обвалення одноповерхових каркасних виробничих будівель та пошук можливостей підвищення точності розрахунків
    (Придніпровська державна академія будівництва та архітектури, Дніпро, 2024) Радкевич, Анатолій Валентинович; Давидов, І. І.; Чабан, В. П.; Ковтун, К. А.
    UKR: Проблеми аналізу прогресуючого обвалення будівель стали невід'ємною частиною проектування. Проте досі норми проектування не дають чітких критеріїв алгоритму розрахунку при аналізі миттєвого руйнування (обвалення) конструкцій будівлі. У статті обговорюються проблеми та невизначеності постановки задачі аналізу миттєвого руйнування конструкцій. Для ілюстрації невизначеності застосування методів аналізу будівель на прогресуюче обвалення відповідно до вимог різних нормативів наводяться приклади розрахунку існуючих одноповерхових каркасних виробничих будівель. Для аналізу застосовуються програмні комплекси SCAD Office та ЛІРА-САПР. Порівнюються результати розв'язання динамічної задачі в часовій області при заданні різного часу перерозподілу реакції та результати квазістатичного розрахунку з різними динамічними коефіцієнтами. Виконується порівняння теоретичних результатів прогнозування непропорційної руйнації та фактичного обвалення конструкцій виробничої будівлі, яка була пошкоджена ракетними ударами. Аналізуються наявність важливих розбіжностей результатів розрахунку та їх причини. Мета статті – аналіз основних особливостей, що виникають при проектуванні (підсиленні) конструкцій промислових будівель, з врахуванням можливостей їх локальних руйнувань. Висновок. Розглянуто деякі проблеми, які треба вирішувати під час проектування або реконструкції промислових будівель, експлуатація яких може бути пов’язана з тими чи іншими локальними руйнуваннями несних конструкцій. Наводяться перспективні конструктивні шляхи ефективного вирішення цих проблем.
  • Item
    Проблеми проектування промислових будівель з урахуванням можливості локальних руйнувань їх несних конструкцій
    (Придніпровська державна академія будівництва та архітектури, Дніпро, 2024) Єгоров, Є. А.; Радкевич, Анатолій Валентинович; Ковтун, К. А.
    UKR: Постановка проблеми. Сьогоднішні реалії нашого буття показують, що проектування конструкцій будівель та споруд з урахуванням можливих локальних обвалів їх несних конструкцій стає все більш актуальною проблемою. Необхідність її виріщення – важлива складова у забезпеченні безпеки будівель і споруд за дії експлуатаційних та аварійних навантажень. Локальні руйнування трактуються як глобальний результат, який може спричинити руйнування усього каркаса або його значної частини та загибель людей. Особливість розрахунків на прогресуючий обвал будівель зі сталевим каркасом полягає в тому, що, на відміну від монолітного залізобетону, в сталевому каркасі вузли сполучення елементів виконуються, як правило, шарнірними і це може викликати переворення конструктивної схеми на геометрично змінну конструктивну схему. У цьому випадку руйнування конструкцій може відбуватися не через втрату міцності матеріалу, а за рахунок втрати несної здатності вузлів з’єднання конструкцій. Мета статті – аналіз проблем, що виникають під час проектування (підсилення) конструкцій промислових будівель із сталевим каркасом, з урахуванням можливостей їх локальних руйнувань. Висновок. Розглянуто проблеми, які треба вирішувати під час проектування або реконструкції промислових будівель із сталевим каркасом, експлуатація яких може бути пов’язана з тими чи іншими локальними руйнуваннями несних конструкцій. Наводяться перспективні конструктивні шляхи ефективного вирішення цих проблем.
  • Item
    Технології відновлення рейок залізничної колії
    (Український державний університет науки і технологій, Дніпро; ФОП Середняк Т. К., 2023) Радкевич, Анатолій Валентинович; Арбузов, Максим Анатолійович; Губар, Олексій Васильович
    UKR: Основною метою дослідження є розвиток ресурсозберігаючих технологій експлуатації рейок залізничної колії. Визначена актуальність подовження строку служби рейок. Проаналізовано існуючі методи відновлення рейок залізничної колії. Проведено дослідження причин інтенсивного зношення рейок. Проаналізовано взаємозв’язок між параметрами колії та величиною зносу рейки. Проведено дослідження фізичних властивостей металу рейки. Вимірювалася твердість рейок. Вимірювалася зносостійкість рейок. Встановлено, що на зносостійкість впливає хімічний склад рейкової сталі. Встановлено, що колеса вагонів мають завищенні значення твердості, що негативно відображається на рейках та стрілочних переводах. Розглянуто технологію шліфування рейок і технологію наплавлення рейок. Шліфування рейок знімає поверхневі мікродефекти, і тоді не відбувається їх розвиток. Наплавлення рейок формує відновлений шар металу з високою зносостійкістю.
  • Item
    Аналіз науково-технічних аспектів одержання газобетону зниженої густини (препринт)
    (Нац. ун-т вод. госп-ва та природокористування, Рівне, 2023) Сторчай, Надія Станіславівна; Радкевич, Анатолій Валентинович; Соколов, Ігор Анатолійович; Зібров, Іван Федорович
    UKR: У статті представлено літературний огляд, за результатами якого встановлено, що на тлі загальносвітових тенденцій ефективного використання сировинних та енергетичних ресурсів застосування автоклавного газобетону як теплоізоляційного та конструкційного матеріалу є перспективним. Однак виробництво автоклавного газобетону зниженої середньої густини з необхідною для транспортування та монтажу міцністю при стиску є актуальним питанням і потребує комплексного рішення.
  • Item
    Спосіб уступної розробки скельних порід
    (ДО "Український національний офіс інтелектуальної власності та інновацій", м. Київ, 2023) Радкевич, Анатолій Валентинович; Петренко, Володимир Дмитрович; Тютькін, Олексій Леонідович; Остапенко, Ігор Сергійович
    UKR: Спосіб уступної розробки скельних порід включає буріння в передній частині уступу свердловин малого діаметра не більше двох рядів, а в наступній частині уступу - свердловин більшого діаметра, розміщення в них вибухової речовини з ініціатором, герметизацію гирла свердловини набійкою, комутацію вибухової мережі, її підривання. Свердловини малого діаметра бурять в два ряди на відстані між ними в 3,0…4,0 м, а в наступній частині уступу бурять свердловини більшого діаметра в два ряди на відстані між ними в 5,0…6,0 м. При цьому в першу чергу здійснюють підривання свердловинних зарядів малого діаметра, що приводить до дрібного подрібнення порід та їх переміщення на більшу відстань від уступу. В другу чергу здійснюють підривання зарядів більшого діаметра, що приводить до більш крупного подрібнення порід та їх переміщення на меншу відстань від уступу, створюючи цим широкий фронт для навантажувальних робіт, коли на дальніх ділянках уступу завантаження здійснюють за допомогою фронтального навантажувача, а на ближчих до укосу - екскаватором.
  • Item
    Відновлення залізничної інфраструктури для поліпшення логістичних перевезень
    (Український державний університет науки і технологій, Дніпро; ФОП Середняк Т. К., 2023) Радкевич, Анатолій Валентинович; Курган, Микола Борисович; Курган, Дмитро Миколайович
    UKR: Метою дослідження є поліпшення логістичних перевезень на обраному маршруті з розробкою заходів з відновлення колійної інфраструктури, що передбачає визначення обсягів робіт, потрібних матеріалів та засобів, необхідних для усунення зруйнованого земляного полотна і верхньої будови колії. Розв’язання поставленого завдання досягнуто за рахунок покращення існуючої системи організації перевезень вантажів на напрямку Конотоп-Терещенська. В роботі використані рекомендації Міжнародних конференцій з логістики і транспортної безпеки, що містять основні принципи організації робіт з відновлення земляного полотна, штучних споруд та верхньої будови залізничної колії. Запропоновано комплекс заходів з відновлення інфраструктури на прикладі перегону Кролевець-Брюловецький для відновлення руху поїздів і забезпечення заданої провізної спроможності.
  • Item
    Співставлення ефективності сталевого та комбінованого каркасів
    (Київський національний університет будівництва i архітектури, Київ, Україна, 2023) Банніков, Дмитро Олегович; Нікіфорова, Наталія Анатоліївна; Леонтієва, Ірина Вадимівна
    UKR: Останнім часом в практиці проектування все частіше перед замовниками проектних робіт та інвесторами різноманітних проектів постає дилема стосовно вибору будівельного матеріалу для несучих будівельних конструкцій. При цьому вибір, як правило, обмежується двома видами матеріалів – сталь та залізобетон. Кожен з цих матеріалів має свої переваги та недоліки, результатом чого є їх різна ефективність застосування для різноманітних типів будівельних конструкцій. Основну увагу при цьому відводять кошторисній стороні, оскільки в сучасних складних та динамічних умовах вона в багатьох випадках виявляється домінуючою. У статті наведено результати досліджень виконаної магістерської дипломної роботи з порівняльного аналізу ефективності сталевого і комбінованого каркасів (сталево-залізобетонного) на прикладі будівлі фільтрувальної станції. Будівля має габарити в плані 54 × 36 м при загальній висоті близько 22 м. Її несучий каркас являє собою статично невизначені плоскі рами, що складаються з колон та ригелів у вигляді ферм. В поздовжньому напрямку будівлі рами об’єднані в просторову систему за допомогою конструкцій покриття. Будівля є безкрановою та має три поверхи кожен висотою близько 6,5 м. В ході досліджень розглядувані варіанти поперечної рами аналізувались за допомогою методу скінчених елементів на базі багатофункціонального проектного комплексу ЛІРА-САПР. В результаті були отримані відповідні поперечні перерізи для навантажень за кліматичними умовами України. Співставлення варіантів показало, що перший конструктивний варіант виявляється на 9 % дешевшим. Приймаючи до уваги додаткові технологічні переваги при його виготовленні сталевий каркас може вважатись більш ефективним для розглянутих умов будівництва та бути рекомендованим для практичної реалізації. Окремо слід завважити, що такий каркас має також в середньому в 5 разів меншу загальну масу, що слід вважати його додатковою перевагою.
  • Item
    Substantiating Parameters of Short-Delay Blasting and Seismic Safety while Constructing the Inclined Tunnel
    (IOP Publishing Ltd, 2022) Petrenko, Volodymyr D.; Bondarenko, Nataliia; Miroshnyk, Vitalii; Burskyi, Maksym; Konoval, Volodymyr
    ENG: Implementation of blasting works in mining engineering and underground construction requires new effective blasting technologies in conducting an explosion. Short-delay blasting is a technology that requires scientific substantiation of its parameters. The application of explosion technology with increased blast intervals between charges is characterized as successful. However, the degree of reduction of seismic action and, accordingly, an increase in seismic safety needs clarification of the parameters of short-delay blasting. The scientific paper analyzes the delay time of the blast of charges and the classification of the degree of damage to buildings and structures. Seismic safety parameters for the inclined tunnel "Skhidnyi" while tunneling at the quarry of the Inhulets Ore Mining and Processing Plant (in the city of Kryvyi Rih) have been substantiated. The functional dependence of the maximum vibration velocity on the seismically safe distance has been obtained, as well as the dependence of the coefficient, the value of which characterizes the mass of the explosive. This allows for a quick evaluation of seismic safety parameters when calculating the parameters of blasting operations in the case of short-delay blasting.
  • Item
    Regularities of the Stress State of the Rock Massif Around the Single-Vault Station under Construction by NATM
    (IOP Publishing Ltd, 2022) Radkevych, Anatolii V.; Tiutkin, Oleksii L.; Kuprii, Volodymyr; Tkach, Taisiia
    ENG: Subway stations are underground facilities of high responsibility. The use of new construction technologies requires their scientific justification. The single-vault station "Teatralna" of the Dnipro Metro is designed as one that is under construction by the New Austrian tunneling method. Since this type of station is a working of a large cross-section, it is necessary to determine the stress state of the rock massif, which affects the temporary fastening. The finite-element model is developed, which shows the stages of cross-section opening. The developed model reproduces the layout of the subway station in the rock massif and the characteristics of the temporary fastening. The numerical analysis for six stages of station construction is carried out. The distributive features of horizontal stresses and the asymmetry of the stress state of the rock massif are clarified. For the first time, the regularities of the rock massif around the single-vault station under construction by the New Austrian tunneling method are obtained. It is established that the maximum of horizontal stresses appears at the stage of opening the lower left part of the cross-section.
  • Item
    Substantiating the Parameters for a Non-Circular Structure of the Mine Shaft under Construction in a Heterogeneous Rock Massif
    (IOP Publishing Ltd, 2022) Alkhdour, Ahmad M.; Tiutkin, Oleksii L.; Bannikov, Dmytro O.; Heletiuk, Ihor
    ENG: Mine shafts are those workings without which the normal operation of coal enterprises and underground construction facilities is impossible. The new experience in the construction of mine shafts for the Dnipro Metro is based on the rejection of prefabricated structures. In addition, the ellipse structure of the mine shaft 15 bis of the Dnipro Metro is uncharacteristic for construction in Soviet and post-Soviet Ukraine. That is why technological advancements in the design of vertical workings for the non-circular structure require scientific justification. The complexity of operating such underground facilities under the engineering and geological conditions in the city of Dnipro is the interaction with a heterogeneous massif. Therefore, the design of the mine shaft frame involves its division into parts (the so-called pile system and shotcrete system). The finite-element models of both systems have been developed. A search for the force factors in a non-circular structure of the shaft has been carried out; the parameters for both systems have been substantiated. The results of the analysis have made it possible to scientifically substantiate the structural solutions. They enable the prediction of high strength indicators of the mine shaft under construction in a heterogeneous rock massif.
  • Item
    Оцінка якості проєктування конструктивних рішень сталевих будівель і споруд
    (Український державний університет науки і технологій, Дніпро, Україна, 2023) Банніков, Дмитро Олегович; Гезенцвей, Юхим Ісаакович
    UKR: Мета. Метою публікації є аналіз запропонованих критеріїв оцінки якості проєктування конструктивних рішень для сталевих будівель і споруд різноманітного призначення, в тому числі й транспортної інфраструктури. Методика. Для досягнення цієї мети необхідно було спочатку чітко окреслити наявні підходи до подібної оцінки якості. Надалі розглянути та проаналізувати сучасні підходи до такої оцінки. При цьому були розглянуті як результати окремих дослідників та фахівців в галузі економічно-інвестиційного аналізу, та к й пропозиції, які надходили від фахівців провідних проєктно-конструкторських підприємств, організацій та приватних фірм й корпорацій. Особлива увага приділялась аналізу проєкту сучасного новітнього стандарту ДСТУ «Конструкції сталеві будівельні. Настанова з оцінювання якості конструктивних рішень», яка пройшла вже вісім (!) редакцій. Це свідчить про неабияку важливість та одночасно суперечливість затронутого питання. Мабуть свою лепту в цей процес й намагались внести автори даної публікації. Результати. Однією із основополагаючих ідей при розробці даного стандарту була спроба підвищити конкурентоспроможність сталевих будівельних конструкцій порівняно з конструкціями з інших будівельних матеріалів, в першу чергу із залізобетону, за рахунок низки різноманітних чинників та заходів. В результаті стандарт набув як окремі позитивні якості, що неодмінно можуть покращити як процес проєктування конструкцій, так і процеси її створення та експлуатації, так і відверто негативні риси. Останні і є якраз предметом тих дискусій та суперечностей, про які зазначалось вище. Наукова новизна. Авторами публікації виділено 5 основних позитивних моментів та 7 негативних рис, які б варто було вдосконалити та врахувати при підготовці останньої редакції розглядуваного стандарту ДСТУ. Таким чином, в даній публікації оцінено можливість та ефективність, проаналізовано позитивні та негативні якості проєкту новітнього стандарту – ДСТУ «Конструкції сталеві будівельні. Настанова з оцінювання якості конструктивних рішень». Причому розгляд проєкту цього стандарту спирався на його останню восьму (!) редакцію, що вже саме по собі свідчить про наявність низки суперечностей та протиріч серед різних шкіл фахівців. Практична значимість. З практичної точки зору в ході проведеного аналізу надано рекомендації розробникам стандарту, які б на наш погляд, могли б бути враховані при підготовці його остаточної редакції та впровадження в проєктну практику.
  • Item
    Аналитический метод составления и использования балластной карты тягового агрегата ПЭ2У (русский перевод)
    (НВП ПП «Технологічний Центр», м. Харків; Українська державна академія залізничного транспорту, м. Харків, 2019) Банников, Дмитрий Олегович; Радкевич, Анатолий Валентинович
    RUS: В практике эксплуатации электровозов управления тяговых агрегатов серии ПЭ2У довольно часто, особенно в последние десятилетия, возникает необходимость в различных видах ремонта и восстановления уже достаточно изношенного парка этих машин. При этом изменяется важнейший показатель в работе машины – распределение масс, и происходит разбалансировка машины, которая может достигать 30 %. Дальнейшая эксплуатация такого электровоза приводит к снижению его тяги на 40–100 кН, сокращению срока службы ходовой части в среднем на 8–10 лет, а также необходимости снижения скорости машины во время эксплуатации на 10–15 км/час. Благодаря отсутствию соответствующей нормативной базы и рекомендаций специализированной литературы подобные балансировочные работы выполняются фактически итерационным путем с произвольным размещением элементов балласта, что нередко затягивает сроки работ и приводит к их некачественному выполнению. Одним из возможных путей решения подобной проблемы является разработка и внедрение специального теоретического метода, который позволяет аналитически обосновать предлагаемые конструктивно-технологические решения относительно расположения балласта электровоза управления тягового агрегата ПЭ2У. При этом балласт формируется из отдельных малоразмерных элементов, которые укладываются рядами в имеющиеся конструктивные полости несущей рамы. В результате составляется так называемая индивидуальная балластная карта для каждой машины. Предлагаемый подход включает два этапа расчетов и позволяет не только получать практически приемлемые схемы расположения балласта, но также существенно сократить количество взвешиваний машины, необходимых для этого. Подход был опробован на ряде машин электровозов управления тяговых агрегатов серии ПЭ2У в 2010–2012 гг. и может быть официально использован в специализированной нормативной документации. Его практическая погрешность не превышает 3 % и обусловлена главным образом технологическими факторами.